فروش دوربین‌های آلوده به ویروس اولمپیوس

اولمپیوس تایید کرد که بیش از هزار و ۷۰۰ دستگاه از دوربین‌های دیجیتالی Stylus Tough ۶۰۱۰ به فروش رفته این شرکت، در کارت حافظه خود، نرم‌افزار مخرب دارند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این شرکت پس از اینکه معلوم شد دوربین‌های به فروش رفته‌اش در ژاپن، به ویروس آلوده بوده‌اند، بابت این اتفاق معذرت‌خواهی کرد و وعده داد روندهای کنترل کیفیت خود را بهبود دهد تا در آینده از بروز چنین اتفاقی جلوگیری شود.

نرم‌افزار مخرب موجود در کارت حافظه این دوربین، از طریق اتصال USB منتشر می‌شود که به یکی از شایع‌ترین راه‌های انتشار ویروس در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

طبق گزارش سوفوس، این دوربین‌ها در خطر نیستند، بلکه این رایانه کاربران است که باید نگران آنها بود؛ زیرا درصورت اتصال دوربین به رایانه، ورمی در آن نصب می‌شود که به ویروس امکان می‌دهد در رایانه مستقر شود.

دوربین‌های آلوده اولمپیوس جدیدترین مورد از دستگاه‌های به فروش رفته آلوده به ویروس هستند؛ اخیرا تلفن‌های هوشمند Wave سامسونگ که به بازار آلمان عرضه شدند و همچنین دستگاه‌های ناوبری ماهواره‌‌ای تام تام نیز آلوده به ویروس از آب درآمده‌اند؛ در حالی که پیش از این، خبر فروش آی پادهای ویدئویی ویروسی اپل و توزیع حافظه‌های USB آلوده به ویروس IBM در یک کنفرانس امنیتی در استرالیا منتشر شده بود.

این آلودگی‌ها معمولا با به‌کارگیری یک رایانه آلوده در خطوط تولید یا آزمایش توسط سازندگان دستگاه و شرکای آنها روی می‌دهند.