بازار دیجیتال- تا حدود یکی دو سال قبل که دستگاه‌های چندمنظوره در بازار بسیار پررونق تر از دستگاه‌های تک کاره بودند، شاهد بودیم که بازار خرید و فروش این دستگاه‌ها گرم تر و پررونق بود و در مقابل بازار دستگاه‌های تک‌کاره روزهای سردی را سپری می‌کرد، اما طی یکسال اخیر اگر چه دستگاه‌های چندمنظوره با قابلیت‌های فراوانی وارد بازار شده‌اند، اما توجه کاربران به ویژه شرکت‌ها و موسسات به سوی تک کاره‌ها بیشتر شده است. این درحالی است که گروهی از فعالان می‌گویند این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر این چندکاره‌ها هستند که بازار را به دست گرفته‌اند. گروهی از فعالان بازار نیز به تساوی در میزان تقاضا برای این کالا معتقدند.

در این مورد گفت‌وگوی کوتاهی با احدی یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

در بازار دستگاه‌ها و ماشین‌های اداری بیشتر چه دستگاه‌هایی پرفروش هستند؟ چاپگرهای تک کاره یا چند کاره‌ها؟

به طور کلی گروه‌های مختلف کاربری، کالاهای خاصی را انتخاب می‌کنند. مثلا شرکت‌های بزرگ اکثرا از دستگاه‌های تک کاره استفاده می‌کنند و شرکت‌های کوچک با حجم کاری کم معمولا دستگاه‌های چندمنظوره کوچک را خریداری می‌کنند. کاربران خانگی هم معمولا از دستگاه‌های چندمنظوره استفاده می‌کنند. با این تفاسیر بازار این کالا بر اساس گروه‌بندی کاربران به عرضه کالا می‌پردازد.

یعنی عرضه مطابق با خواست و نیاز مصرف‌کننده یا میزان تقاضا صورت می‌گیرد؟

این عرف بازار است و نه تنها در بازار این کالاها، بلکه در بازار کالاهای دیگر نظیر لپ‌تاپ و ... هم این خواست مصرف‌کننده است که به عرضه کالا جهت می‌دهد.

یعنی اگر کالای جدیدی وارد بازارهای جهانی شود، ولی در بازار داخلی از آن استقبال نشود، آن کالا به بازار داخلی عرضه نمی‌شود یا در صورت عرضه ناموفق از بازار جمع می‌شود؟

تا حدودی می‌توان گفت این گفته درست است. اگر به جریان عرضه کالا توجه کنید، متوجه می‌شوید برخی از مدل‌ها تنها در یک مرحله وارد بازار داخلی شده‌اند و دیگر به بازار عرضه نشده و مدل‌های جایگزین آنها وارد بازار شده‌اند. این نشان دهنده این است که این مدل‌ها در بازار متقاضی نداشتند. حالا یا به دلیل قیمت بالا یا مسائل دیگر.