کاهش تعرفه‌ GPRS از خرداد ماه

م.ر.بهنام رئوف

صبح روز گذشته و به مناسبت آغاز هفته ارتباطات، وحید صدوقی، مدیرعامل شرکت همراه اول در یک نشست مطبوعاتی به ارائه گزارش عملکرد شرکتش در یک سال گذشته و همچنین برنامه جاری این شرکت برای سال ۸۹ پرداخت. اولین نشست صدوقی در سال ۸۹ به نوعی همزمان با پنجمین سال مدیریتش در همراه اول بود؛ چرا که او در ۱۱ اردیبهشت ماه سال ۸۵ و در حالی این شرکت را تحویل گرفت که در آن زمان همراه اول تنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک داشت، اما هم‌اکنون این شرکت نزدیک به ۳۸ میلیون مشترک اعم از اعتباری و ثابت دارد.

وحید صدوقی در ابتدای این نشست دستاوردهای سال ۸۸ را در یک نگاه تشریح کرد و افزود: این شرکت از لحاظ بازده ارزش ویژه رتبه اول و سودآوری رتبه پنجم را در کشور کسب کرده است. همچنین از لحاظ میزان فروش درآمد در بین ۱۰۰ شرکت برتر اقتصادی رتبه ۱۵ را از آن خود کرده و همچنین از لحاظ تعداد مشترکین دائمی‌و اعتباری در خاورمیانه اول و در بین ۷۶۵ اپراتور دنیا در رده‌های ۱۵ و ۲۶ قرار دارد.

وی در توضیح توسعه زیرساخت‌های این شرکت تا پایان سال ۸۸ تصریح کرد: IN همراه اول ۲۲ میلیون ظرفیت به همراه ۱۰ میلیون ظرفیت جایگزین مهیا کرده است که این ۱۰ میلیون ظرفیت تعبیه شده در شبکه IN به این منظور ایجاد شده است که در صورت بروز مشکل یا حوادث غیرمترقبه در یکی از مراکز، سرویس‌دهی به مشترکان دچار اختلال نشود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران که شرکتش تاکنون نزدیک به ۳۸ میلیون سیم‌کارت دایمی‌و اعتباری ارائه کرده، از مذاکره با رگولاتوری برای افزایش سقف پروانه واگذاری سیم‌کارت به وسیله این اپراتور خبر داد و گفت: در سال‌جاری باید سه میلیون سیم‌کارت واگذار شود که تاکنون ۵/۱ میلیون آن عرضه شده است.

وی گفت: ۸/۱۳ میلیون ظرفیت «HLR» این شبکه افزایش پیدا کرده است و ۱۰ سوئیچ به این مرکز اضافه شده است. همچنین ظرفیت SMSC (مرکز ارسال پیامک) در سال گذشته ۹۰۰ پیام بر ثانیه بوده است که این رقم در پایان سال گذشته به ده هزار و ۹۰۰ پیامک در ثانیه افزایش داشته است.

افزایش خدمات غیرحضوری

صدوقی در ادامه این نشست خبری گفت: در دوره اول سال ۸۷ ، ۶۰۰ هزار مشترک به صورت غیرحضوری قبوض خود را پرداخت کرده‌اند که این میزان در دوره پنجم سال ۸۸ به ۵/ ۶ میلیون نفر رسید. وی تلفن بانک، اینترنت و ATM را از راه‌های پرداخت غیرحضوری قبوض مشترکان عنوان کرد و گفت: بالغ بر شش میلیون مشترک دائمی‌همراه اول، صورت حساب خود را غیرحضوری پرداخت می‌کنند.صدوقی گفت: بیشترین استقبال از پرداخت غیرحضوری توسط مشترکان کرج و غرب تهران صورت گرفته که پس از آن خراسان شمالی و شهر تهران قرار داشته‌اند. وی پرداخت قبوض از طریق شیوه‌های غیرحضوری را یکی از راه‌های صرفه‌جویی برای همراه اول عنوان کرد و افزود: بانک‌ها برای دریافت قبوض در شعبه از هر قبض ۴۰۰ تومان از ما اخذ می‌کردند، اما با ارائه طرح‌های تشویقی همچون جوایز طرح‌های ثامن، دهه فجر و فراگیر شدن پرداخت‌های غیرحضوری برای پرداخت هر قبض هم‌اکنون تنها صد تومان به بانک‌ها می‌پردازیم که این کار برای شرکت صرفه‌جویی در برداشته است.

تلاش برای آنتن‌دهی بیشتر

وی در ادامه پیرامون تلاش این شرکت برای رفع معضل آنتن‌دهی شبکه همراه اول اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات ما در این بخش گزارش‌های اشتباهی است که بعضا پیرامون اثرات سوء آنتن‌های مخابراتی منتشر می‌شود و این در حالی است که تاکنون و توسط هیچ مرجع جهانی و بین‌المللی مشکلی برای تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه منتشر و یا ثابت نشده است. مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار در مورد تشعشات ناشی از آنتن‌های تلفن‌همراه با بیان اینکه توان تعریف شده برای دکل‌های مخابراتی در شهرها ۲۰ وات و در جاده‌ها ۴۰ وات است، خاطرنشان کرد: هرچه تعداد سایت‌های موبایل بیشتر باشد، خطر تشعشات آن برای مشترک کمتر خواهد بود.

وی گفت: مخابرات مجوز بهره‌برداری از واحد حفاظت انرژی اتمی‌ را برای نصب دکل‌های مخابراتی کسب کرده و این آنتن‌ها مطابق با استانداردهای اروپایی هستند.مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: در سال ۸۷ موبایل به دلیل ۲۹ سایت به تقاضای مالک جمع‌آوری شد و در حال حاضر نیز ۱۷ سایت به دلیل دغدغه مالک از امواج زیان‌آور این سایت‌های در حال جمع‌آوری است.

صدوقی با تاکید بر اینکه قطع هر دکل بی‌تی‌اس حدود سه تا چهار ماه هر منطقه‌ای را با مشکل مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: تماس مشترکان در نقطه‌ای که آنتن‌های مخابراتی ضعیف است به مراتب بیشتر از نقاطی خواهد بود که این آنتن‌ها قوی بوده و تعداد بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه فاصله مشترکان با دکل‌های بی‌تی‌اس کمتر از ۵۰۰ متر است، تصریح کرد:‌ کمترین میزان تشعشع از آنتن‌های موبایل در خود ساختمان است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر مضر بودن این امواج ارائه نشده است.

به گفته وی، کمیسیون بهداشت مجلس گزارشی مبنی بر تشعشات زیان آور هسته‌ای منتشر کرده‌ و این ارتباطی با تشعشات الکترومغناطیسی آنتن‌های موبایل نخواهد داشت. صدوقی همچنین در پاسخ به اظهارات روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر برخورد با اپراتورهایی که به شکل خودسر آنتن نصب می‌کنند، گفت: نصب آنتن‌های مخابراتی هم‌اکنون با هماهنگی کامل مراجع ذی صلاح صورت می‌گیرد و اینکه اپراتوری به شکل مخفیانه آنتن نصب کند، فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: با جلساتی که در شورای شهر و مسوولان مرتبط به شکل روتین برگزار می‌شود به دنبال رفع تمامی‌این مشکلات بدون هیاهوهای تبلیغاتی و رسانه‌ای هستیم.

GPRS ارزان می‌شود

وحید صدوقی در ادامه این نشست مطبوعاتی پاسخگوی سوالات رسانه‌های مختلف بود. مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر گران بودن هزینه GPRS از کاهش تعرفه‌ این سرویس از خرداد ماه جاری خبر داد.

وی در پاسخ به خبرنگار بازار دیجیتال با اعلام این مطلب اظهار کرد: قرار است قیمت GPRS برای مشترکان کاهش یابد به طوری که نرخ استفاده از سرویس در روز به ۸ ریال و نرخ استفاده در شب به ۲ ریال کاهش داده شود. مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه به‌طور کلی حدود ۴۸ درصد کاهش هزینه قیمت GPRS برای مشترکان همراه اول را شاهد خواهیم بود از ارائه بسته‌های تشویقی به منظور استفاده از سرویس اینترنت همراه اول خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این بسته‌های تشویقی و کاهش قیمت این سرویس از خرداد ماه جاری اعمال شود.

صدوقی همچنین در پاسخ به دیگر سوال بازار دیجیتال مبنی بر زمان ارائه سیم کارت‌های قاصدک و امین که صرفا برای ارسال پیامک کاربرد دارند، ضمن قبول تاخیر در ارائه این سیم‌کارت‌ها اظهار داشت: بر اساس پروانه همراه اول می‌تواند این سیم‌کارت‌ها را با توجه به میزان واگذاری‌هایی که در برنامه دیده شده است ارائه دهد، اما با توجه به قیمت این نوع از سیم‌کارت‌ها و میزان هزینه‌ای که مشترک برای آن می‌پردازد برای همراه اول بهتر است که فعلا باقی مانده ظرفیتش را به ارائه همان سیم کارت‌های قبلی بپردازد. وی ادامه داد: در حال حاضر برای عرضه سیم کارت‌های امین و قاصدک درخواست مجوز واگذاری جدا از سقف پروانه را از رگولاتوری داشته‌ایم که در صورت تایید این درخواست بلافاصله این نوع از سیم کارت‌ها را هم عرضه خواهیم کرد.

مذاکره با مخابرات تهران

مدیرعامل همراه اول همچنین در پاسخ به دیگر سوال بازار دیجیتال مبنی بر امکان استفاده از سرویس‌های مشاوره IN که روی شبکه تلفن ثابت انجام می‌شود، برای مشترکان همراه اول گفت: در این مورد با مدیرعامل مخابرات تهران صحبت خواهیم کرد و در صورتی که بتوانیم به یک تفاهم منطقی از نظر هزینه‌هایی که برای مشترکان در پی دارد و نیز سهم همراه اول از ارائه سرویس دست یابیم این سرویس را هم می‌توانیم ارائه کنیم.

استقبال از تعرفه قبلی پیامک

وحید صدوقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این نکته که این شرکت در طول چهار سال گذشته هیچ هزینه‌ای را برای مشترکانش افزایش نداده است، گفت: ما طی چند سال گذشته هزینه نمایشگر را که تا پیش از این از مشترکان اخذ می‌کردیم لغو کردیم که همین امر کاهش در درآمدهای ما از یکی از سرویس‌هایی که ارائه می‌دادیم شد، اما با این حال با توجه به صرفه‌جویی که تمامی ‌پرسنل همراه اول طی چند سال گذشته انجام داده‌اند و نیز برنامه‌های جانبی که داشته‌ایم میزان سود خالص شرکت با افزایش روبه‌رو بوده است.

در همین بخش مدیرعامل همراه اول در پاسخ به ابهامی‌ که از سوی بازار دیجیتال و مبنی بر افزایش هزینه پیامک لاتین و کاهش هزینه پیامک فارسی مطرح شد، پاسخ داد: افزایش هزینه پیامک لاتین مصوبه هیات دولت برای پاسداشت از خط و زبان فارسی بود که همراه اول تنها اپراتوری بود که این مصوبه را انجام داده، اما متاسفانه این مصوبه نه تنها از سوی دیگر اپراتور و پیمانکاران رعایت نشد، بلکه آنها با بازخواستی هم در این بخش روبه‌رو نشدند.

وی در پاسخ به انتقاد بازار دیجیتال افزود: ما خوشحال می‌شویم که تعرفه پیامک فارسی و لاتین به همان میزان گذشته باز گردد و یکسان شود، چرا که اگر ریز هزینه‌ها و درآمدهای شرکت را که به بورس ارائه شده است بررسی کنید، در می‌یابید که در بخش درآمدهای دریافتی از پیامک کاهش هزینه پیامک فارسی ما را متضرر هم کرده است. او ادامه داد: تا پیش از اعمال تعرفه پیامک لاتین ۸۰ درصد پیامک‌های شبکه لاتین و ۲۰ درصد فارسی بود و این درحالی است که این ارقام هم‌اکنون برعکس شده و ۸۰ درصد پیامک‌های ارسالی فارسی و با تعرفه ۸۹ ریال است که باعث شده درآمد ما در سال گذشته از این بخش کاهش یابد. صدوقی در ادامه خاطرنشان کرد که بازگشت به تعرفه قبلی برای ما سودآور خواهد بود، اما این مساله را برای اشاعه زبان فارسی در محیط مجازی می‌پذیریم.

صدوقی همچنین در این نشست مطبوعاتی از ارائه ۱۲ سرویس ارزش افزوده جدید در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: آوای انتظار، شبکه اختصاصی مجازی، خبر همراه، انتقال اعتبار و سرویس دوستان و آشنایان از جمله این سرویس‌ها خواهد بود.