رشد فروش غیرقانونی نرم افزار در سال ۲۰۰۹ و نتایج بررسی روی بازار سرقت نرم افزار در ۱۱۱ کشور دنیا حاکی از آن است که فروش غیرقانونی نرم‌افزار در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۸ دو درصد رشد داشته است. به گزارش مهر، تازه‌ترین بررسی‌های موسسه IDC برای «اتئلاف نرم‌افزارهای تجاری» (Bsa) انجمن معرفی‌کننده نرم‌افزارها در سطح جهانی نشان می‌دهد که سرقت نرم افزار در سال ۲۰۰۹ از بین ۱۱۱ کشور مورد بررسی در بازار، ۵۴ کشور کاهش و در ۱۹ بازار رشد داشته است.

با وجود این، رقم رشد فروش غیرقانونی نرم‌افزار از ۴۱ درصد سال ۲۰۰۸ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۰۹ افزایش داشته و ارزش تجاری نرم‌افزارهای سرقتی در سطح جهانی به ۴/۵۱ میلیارد دلار (سه درصد کمتر از سال ۲۰۰۸) رسیده است.

چین، روسیه و برزیل سه کشوری هستند که بیشترین گردش مالی در بازار غیرقانونی نرم‌افزار را به ثبت رسانده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ یورویی که برای نرم‌افزار قانونی سرمایه گذاری می‌شود ۷۵ یورو صرف نرم‌افزارهای غیرقانونی می‌شود.

آمریکا با ۲۰ درصد، ژاپن و لوکزامبورگ با ۲۱ درصد، اتریش، بلژیک، فنلاند، سوئیس و سوئد با ۲۵ درصد و آلمان با ۲۸ درصد کشورهای با کمترین درصد رشد سرقت نرم افزار هستند. کشورهای گرجستان، بنگلادش، زیمبابوه و مولداوی هر یک با بیش از ۹۰ درصد بیشترین درصد رشد فروش غیرقانونی نرم‌افزار را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس گزارش «پی. سی وورد»، در بخش اروپای غربی، رقم متوسط فروش غیرقانونی نرم‌افزار ۳۴ درصد است و یونان با ۵۸ درصد، ایسلند و ایتالیا با ۴۹ درصد، قبرس با ۴۸ درصد، مالت با ۴۵ درصد و فرانسه با ۴۰ درصد کشورهای اروپایی با بیشترین رقم سرقت نرم‌افزار هستند.