نمایشگرهای پلاستیکی جایگزین نمایشگر شیشه‌ای می‌شوند

با تحقق یافتن دستاورد جدید در آزمایشگاه هیولت پاکارد، ممکن است شمارش معکوس برای پایان عمر نمایشگرهای شیشه‌ای به‌زودی آغاز شود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان هیولت پاکارد سالانه ۶۵ میلیون دستگاه می‌سازد که دارای نمایشگر شیشه‌ای هستند. اما به گفته مدیر آزمایشگاه «اینفورمیشن سورفیس» هیولت پاکارد، عمر نمایشگر شیشه‌ای در دهه آینده به پایان می‌رسد و همانند نمایشگرهای CRT تنها خاطره‌ای از آن باقی می‌ماند، زیرا لایه‌های پلاستیکی و روند ساخت آن ارزان‌تر از لایه‌های شیشه‌ای فعلی مورد استفاده برای ساخت نمایشگرهای لپ‌تاپ یا مونیتور است و نوارهای باریک پلاستیکی که استفاده می‌شود ۴۰ برابر سبک‌تر از شیشه خواهد بود.

اما برای شرکت‌هایی مانند هیولت پاکارد که سازنده و فروشنده شماره یک رایانه در جهان است، یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه در ساخت قطعات لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دیگر مهم محسوب می‌شود. نمایشگرها تقریبا یک‌سوم از هزینه یک نت‌بوک اداری استاندارد به حساب می‌آیند. محققان این شرکت سرگرم کار روی روندی هستند که از پلاستیک فوق باریک به ضخامت ۵۰ میکرون استفاده می‌کند؛ زیرا پلاستیک قابل انعطاف بوده و می‌تواند در دستگاهی قرار بگیرد که الکترون‌های راندرکننده تصاویر در یک نمایشگر را تولید می‌کنند.

ساخت این مواد قابل انعطاف برای نمایشگر سریع‌تر بوده و بنابراین ارزان‌تر از روند ساخت فعلی است، اگرچه قطعه‌های شیشه‌ای با بازوهای رباتیک بزرگ در کارخانه‌هایی که به اندازه یک شهر کوچک هستند، جابه‌جا می‌شوند.