برنامه های فلش برای آیفون مناسب نیست

بازار دیجیتال- بالاخره استیو جابز به تمام کاربران iPhone که منتظر پشتیبانی دستگاهشان از تکنولوژی Flash برای انجام بازی‌های کامپیوتری و ویدئو وب بودند، جواب نهایی را کاملا رک و صریح داد: خیر! در همین راستا مدیر عامل شرکت بزرگ Apple روز پنج‌شنبه گذشته نامه‌ای در این مورد نوشت و در آن اعلام کرد که برنامه Flash باگ‌های زیادی داشته و با سرعت زیادی شارژ باتری را خالی می‌کند. به عقیده جابز این برنامه با کامپیوترهای شخصی سازگاری خوبی داشته ولی نمی‌تواند برای کاربری در iPhone و iPad مناسب باشد.

اگرچه این اولین باری نیست که جابز آشکارا برنامه Flash را مورد انتقاد قرار می‌دهد، اما در واقع این صریح‌ترین، طولانی‌ترین و قاطع‌ترین نظر جابز در این مورد است. به این ترتیب او نامه‌ای با حجم هزار و ۶۸۵ کلمه با عنوان «نظراتی درباره Flash» نوشته و در آن دلایلش را برای حذف و عدم استفاده از Flash در محصولات Apple توضیح داده است. او در این نامه گفته است: «کامپیوترهای شخصی از ماوس استفاده می‌کنند و به این دلیل کار با برنامه Flash برای کاربرانشان ساده و راحت است، اما در دستگاه‌هایی با واسط نمایشگر لمسی مانند iPhone و iPad کار با این برنامه با استفاده از انگشت دست بسیار سخت است. با این حال در واقع مهم‌ترین دلیل من برای امتناع از استفاده این برنامه این است که Flash یک واسط سوم را میان شرکت Apple و دیگر تولیدکنندگان نرم‌افزار ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر تولیدکنندگان تنها در صورتی می‌توانند از قابلیت‌های Apple بهره‌مند شوند که شرکت Adobe نرم‌افزارش را به روز کند».

مقامات شرکت Adobe هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده و در صدد پاسخ به این نامه برنیامده‌اند، اما مدیر عامل این شرکت در کنفرانسی در ۲۳ مارس گذشته اعلام کرد که شرکتش برای آوردن برنامه Flash روی هر پلت‌فرم دارای نمایشگر آمادگی دارد.

جابز، اما از طرفی در این نامه گفته است: «Flash دیگر برای تماشای فایل‌های ویدئویی یا استفاده از هر نوع محتوای تحت وب لازم و ضروری نیست.

۲۰۰ هزار برنامه کاربردی در فروشگاه‌های Apple ثابت می‌کند که دیگر نیازی به Flash نیست».