هنگامی که اپل رایانه لوحی آی‌پد را به بازار عرضه کرد، برخی از تحلیلگران پایان دوران کتابخوان‌های الکترونیکی به‌ویژه کیندل آمازون را پیش‌بینی کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، به گفته یکی از تحلیلگران Lazard Capital Markets، آی‌پد وضعیت را برای دستگاه‌های کتابخوان دشوارتر کرده، به‌ویژه دستگاه‌هایی که قیمت بالاتری دارند.

با این همه همچنان بسیاری از شرکت‌ها روی کسب و کار کتابخوان سرمایه‌گذاری می‌کنند و تحلیلگران نیز می‌گویند این سرمایه‌گذاری‌ها بسته به نحوه اجرا ممکن است، هنوز مثمرثمر باشند. بنا بر برآورد IDC، حدود ۵/۲ میلیون دستگاه کتابخوان الکترونیکی در سال ۲۰۰۹ به فروش رفته‌اند و انتظار می‌رود این رقم در سال‌جاری میلادی دو برابر شده و به ۱/۵ میلیون دستگاه برسد.

این ارزیابی‌ها سازندگان جدیدی را به این بازار جلب کرده است؛ در نمایشگاه امسال محصولات الکترونیکی مصرفی لاس وگاس (CES) که ماه ژانویه برگزار شد، دستگاه‌های متعددی به نمایش درآمدند که برای بازار خوانندگان کتاب و روزنامه یا کاربران اداری درنظر گرفته شده بودند.

بنا بر برآورد فارستر ریسرچ، کیندل فروشنده اینترنتی آمازون با داشتن حدود ۶۰ درصد سهم، بازار کتابخوان را در اختیار دارد و تصور می‌شود ۳۵ درصد کتابخوان‌های به فروش رفته در سال گذشته به سونی متعلق بودند و سایر فروشندگان نیز در باقی این بازار سهیم شده‌اند. نگرانی‌ها درباره‌ تاثیر آی‌پد روی کیندل بر ارزش سهام آمازون تاثیر گذاشت و موجب شد از آغاز سال جاری تنها چهار درصد افزایش داشته باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، عملکرد پایینی محسوب می‌شود. اما بسیاری از تحلیلگران برای کتابخوان‌های اختصاصی بسته به محتوا، قیمت و عوامل دیگری که به آنها کمک می‌کند برای مصرف‌کنندگان قابل توجه به نظر برسند، آینده قوی‌تری را متصورند.

در درجه نخست بیشتر کتابخوان‌ها قیمت‌های کمتری در مقایسه با آی‌پد دارند که از ۴۹۹ دلار آغاز می‌شود. قیمت کیندل و رقیبش نوک که توسط بارنس اند نوبل فروخته می‌شود، هر دو از ۲۵۹ دلار آغاز می‌شود. سونی مدلی به نام ریدر پاکت را به قیمت ۱۹۹ دلار می‌فروشد، در حالی که مدل صفحه لمسی آن ۲۹۹ دلار قیمت دارد. با این همه بقیه تفاوت چندانی با آی‌پد ندارند.

به گفته یکی از تحلیلگران NPD Group، بازارهایی مانند کتاب‌های متنی تا اندازه زیادی توسط کتابخوان‌های الکترونیکی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند و پتانسیل زیادی دارند. تحلیلگران معتقدند در کنار قیمت کتابخوان‌ها می‌توانند از جهات دیگر نیز از آی‌پد متفاوت باشند که طراحی محصول یکی از آنها است. در حالی که آی‌پد به شدت به دلیل طراحی زیبا مورد تحسین قرار گرفته، وزن ۶۸۰ گرمی یکی از معایب آن به شمار می‌رود که بیش از دو برابر وزن ۲۸۹ گرمی کیندل است. این مساله برای کسانی که برای مطالعه طولانی مدت به دنبال استفاده از کیندل یا آی‌پد هستند، مساله مهمی محسوب می‌شود.

افزودن یک صفحه رنگی مورد دیگر است؛ در حالی که صفحه نمایش رنگی برای خواندن کتاب خوب است، بعید به‌نظر می رسد که نمایشگرهای سیاه و سفید برای خوانندگان و ناشران روزنامه‌ها و مجلات که همگی در حال متمایل شدن به سوی آی‌پد هستند، جذاب باشد. نمایشگرهای رنگی بهره‌گیرنده از فن‌آوری E-Ink هنوز موجود نبوده؛ اما تحت ساخت هستند.

کتابخوان‌های الکترونیکی مانند کیندل، نوک و الکس شرکت اسپرینگ دیزاین به‌دلیل ارتباط با فروشندگان بزرگ مزیت دیگری خواهند داشت. الکس از طریق فروشگاه زنجیره‌ای Borders در اواخر سال جاری فروخته خواهد شد و iRex و کتابخوان سونی از طریق Best Buy به‌فروش می‌روند.