تعدادی از شرکت‌های فناوری اطلاعات، حجم نقدینگی خود را تا بیش از ۴۰ درصد طی سال اخیر افزایش داده‌اند. بدین ترتیب سرمایه نقدی این شرکت‌ها به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. مدیریت محافظه‌کارانه‌تر از پرداخت‌ها در شرایط ناامن اقتصادی و همچنین عدم امکان خرید دیگر شرکت‌ها باعث شده حجم نقدینگی تعداد معدودی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد.

طی سال اخیر ۱۰ شرکت بزرگ بیش از ۶۵ میلیارد دلار به نقدینگی خود افزوده‌اند و این درحالی است که درآمد شرکت‌هایی از قبیل مایکروسافت، سیسکو و آی.بی.ام. کاهش یافته است. رقابت فزآینده در برخی از بازارهای بزرگ فناوری همانند پردازش همراه موجب شده تا برخی از شرکت‌ها به سمت افزایش نقدینگی پیش روند. در این میان شرکت اپل، پیشرو محسوب می‌شود و ۴۲ میلیارد دلار نقدینگی در اختیار دارد. مدیر ارشد سیسکو، جان چمبرز پیش‌بینی کرده بود که صنعت فناوری شاهد تحول خواهد بود و شرکت‌های بزرگ به دنبال انجام معامله و خرید دیگر شرکت‌ها خواهند رفت.

با کاهش قیمت سهام، تعداد کمی از شرکت‌ها حاضر به فروش شدند؛ اما سرعت تحولات در سهام فناوری به حدی بود که معاملات بزرگ جذابیت چندانی نداشت.

مدیرعامل شرکت Qualcomm، پل جیکابز گفت: شرکتش حاضر است درگیر معاملات محدود شود؛ اما خرید شرکت‌های بزرگ در دستور کارش نخواهد بود.