چگونه استیو جابز یک کبد جدید خرید!

یک مجله معتبر آمریکایی پس از گذشت یکسال از انتشار خبر بیماری استیو جابز و عمل جراحی پیوند کبد، داستان کامل چگونگی تهیه این کبد اهدایی را روایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، مجله فوربس جزئیات ماجرای کبد خریدن استیو جابز را منتشر کرد. این مجله آمریکایی نوشته است: ماجرا از تابستان ۲۰۰۸ آغاز می‌شود. زمانی که جابز حضار کنفرانس اپل در سانفرانسیسکو را شوکه کرد. در این کنفرانس، جابز بسیار لاغر و به وضوح بیمار به نظر می‌رسید. به طوری که «دن لاینز» که به خاطر وبلاگ «ضد جابز» خود شهرت دارد، در این باره نوشت: «سلامت جابز به شدت وخیم است و کاملا رو به مرگ به نظر می‌رسد.»

در ماه‌های بعد از آن، دستگاه‌های خبری وابسته به خانه «کوپرتینو» تمام راه‌ها را برای دامن زدن به شایعات امتحان کردند. اول از «شیوع نوعی ویروس» حرف زدند و بعد پای «برهم خوردن تعادل هورمونی» را وسط کشیدند، درحالی که واقعیت چیز دیگری بود.

یک تومور بدخیم پانکراس، جابز را در معرض خطر مرگ قرار داده بود و اگر بلافاصله تحت عمل جراحی پیوند کبد قرار نمی‌گرفت، مرگ را تجربه می‌کرد، اما به نظر می‌رسید که دریافت یک کبد جدید بسیار دشوار باشد به طوری که علاوه بر وی در سال ۲۰۰۹ سه هزار و ۴۰۰ کالیفرنیایی دیگر نیز در لیست انتظار برای دریافت یک کبد جدید بودند. از این تعداد تنها ۶۷۱ بیمار موفق به دریافت پیوند شدند و ۴۰۰ نفر در این انتظار جان باختند.

به همین دلیل، جابز بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۰۹ در یک تلاش ناامیدکننده بزرگ به سر برد و با هواپیمای جت شخصی خود طول و عرض آمریکا را برای پیدا کردن یک اهداکننده مناسب پیمود و به تمام بیمارستان‌ها برای ثبت‌نام در بالاترین اولویت ممکن در لیست انتظار سر زد.

آمریکا یک کشور چند- لیستی است و به همین دلیل به بیماران بسیار ثروتمند اجازه می‌دهد که رقم شانس خود را برای دریافت یک پیوند افزایش دهند. به طوری که بیمارستان‌ها نام این افراد «ابر ثروتمند» را قبل از اینکه در لیست ملی ثبت کنند، در لیست انتظار ایالتی قرار می‌دهند.

در هر یک از این بیمارستان‌ها جابز تمام آزمایش‌های پرهزینه مشاوره و معاینه را انجام داد که در واقع بر پایه قوانین پلیس بیمه، هر بیمار حق دارد تنها یک بار در این لیست ثبت نام کند.

سرانجام در ابتدای ماه مارس، معجزه از راه رسید. یکی از بیمارستان‌هایی که جابز در آنها ثبت‌نام کرده بود، بیمارستان دانشگاهی «متدویست» در ممفیس تنسی خبر داد که برای وی یک کبد دارد. کبد متعلق به یک جوان ۲۰ ساله بود که در اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده بود.

وکلای جابز در مدت ۲۴ ساعت ویلایی به قیمت یک و نیم میلیون دلار را در شیک ترین منطقه ممفیس خریداری کردند که جابز پس از عمل جراحی در نزدیکی بیمارستان مدت زمان طولانی استراحت کند.

به خاطر یک لابی پایان‌ناپذیر کاملا شخصی میان جابز، آرنولد شوارتزینگر، فرماندار کالیفرنیا و همسرش ماریا شریور، کالیفرنیا در حال تبدیل شدن به اولین ایالت آمریکا برای ایجاد یک مرکز ثبت اهداکنندگان زنده است.