بازار دیجیتال- خرید گوشی تلفن همراه آن هم از نوع کار‌کرده‌اش موضوعی است که نیاز به بررسی و تحقیق فراوان دارد و به خریداران گوشی‌های کارکرده توصیه می‌شود حتی‌الامکان از خرید گوشی کارکرده خودداری شود. فعالان بازار نیز با اشاره به این موضوع که طی سال‌های اخیر تقاضا برای خرید گوشی‌های کارکرده کاهش یافته است، می‌گویند با عرضه مدل‌های مختلف گوشی و کاهش قیمت گوشی‌های قدیمی‌تر بازار با کاهش تقاضا برای نمونه‌های کارکرده مواجه شده است. این در حالی است که گروهی بر این باورند که گوشی‌های کارکرده هنوز مخاطب دارند. در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه داشتیم که می‌خوانید:

بازار خرید و فروش گوشی‌های کارکرده در چه وضعیتی است؟

طی سال‌های اخیر بازار خرید و فروش گوشی‌های کارکرده راکد و بی‌رونق شده است و کمتر کسی است که ترجیح دهد بابت خرید یک گوشی کارکرده پول دهد.

آیا کاهش قیمت گوشی در بازار باعث این اتفاق شده است؟

کاهش قیمت گوشی یکی از دلایل کاهش تقاضا برای گوشی‌های کارکرده است، اما موضوع دیگر عدم اعتماد خریداران به گوشی‌های کارکرده یا بهتر بگوییم فروشندگان این گوشی‌ها است؛ چراکه برخی از فروشندگان ایرادات گوشی‌های کارکرده را رفع می‌کنند و به اسم گوشی سالم به فروش می‌رسانند، ولی پس از مدتی گوشی با مشکل مواجه می‌شود. در این زمان این گوشی بدون گارانتی روی دست خریدار می‌ماند.

شنیده می‌شود برخی از فعالان بازار گوشی‌های کارکرده را تعمیر و به اسم گوشی آکبند به فروش می‌رسانند. این موضوع صحت دارد؟

در بازار گوشی تلفن که شاهد عرضه گسترده نمونه‌های قاچاق در آن هستیم و تلاش‌ها هم برای محدود کردن عرضه این گوشی‌ها بی‌نتیجه مانده است، بروز اتفاقاتی مانند عرضه گوشی کارکرده به جای آکبند غیرممکن نیست، ولی این خریدار است که باید با دقت انتخاب کند.

ممکن است این گوشی‌ها سرقتی هم باشند؟

طی سال‌های اخیر فروش گوشی‌های سرقتی تا حدود زیادی کاهش یافته است، ولی نمی‌توان گفت به طور قطع گوشی‌های سرقتی در بازار خرید و فروش نمی‌شوند. در حال حاضر، برخی از دستفروشان هم حوالی خیابان جمهوری گوشی‌های کارکرده را به فروش می‌رسانند که اکثرا سرقتی هستند.

با این تفاسیر که شما می‌گویید، تقاضا برای گوشی‌های کارکرده کم شده است، پس این گوشی‌ها در چه موردی استفاده می‌شوند؟

معمولا تعمیرکاران گوشی، این گوشی‌ها را خریداری می‌کنند و از قطعات آنها برای تعمیر سایر گوشی‌ها استفاده می‌کنند.