معاون پژوهش دانشگاه آزاد از راه‌اندازی مرکز دیتا سنتر مادر دانشگاه آزاد در سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر کلیه دانشگاه‌های آزاد در سراسر کشور به فیبر نوری برای استفاده از اینترنت، اینترانت و پورتال اطلاع‌رسانی متصل هستند. فریدون رهنما رود پشتی در گفت‌وگو با مهر در مورد ایجاد مرکز دیتا سنتر مادر در معاونت پژوهش دانشگاه آزاد گفت: کلیه مقدمات و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای مرکز دیتا سنتر مادر به انجام رسیده و در حال نصب آخرین مرحله است و قطعا امسال این مرکز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: دیتا سنتر، مرکز داده است که به وسیله آن از وضعیت داده‌های در حال انجام در دانشگاه از قبیل اقلام پژوهشی آموزشی که نیاز به پردازش دارد، مطلع شده و به وسیله آن مدیریت دانشگاه می‌تواند از وضعیت این داده‌ها به طور کلی و همه جانبه مطلع شود.

معاون پژوهش دانشگاه آزاد افزود: همچنین به وسیله این مرکز می‌توانیم به ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاهی خرد، کلان، آموزشی و پرورشی پرداخته و برای رتبه‌بندی واحدهای دانشگاهی، استفاده از داده‌ها جهت فعالیت‌های پژوهشی در قسمت‌های پایش و کنترل بپردازیم.

وی یادآور شد: واحد علوم تحقیقات به عنوان واحد پیشتاز تولید علم یک دیتا سنتر ایجاد کرده که آن دیتا سنتر هم یکی از دیتا سنترهایی است که به دیتا سنتر سازمان مرکزی متصل است و بحث ذخیره‌سازی اطلاعات با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در حال انجام است که حداقل آن استفاده از فیبر نوری است.

معاون پژوهش دانشگاه آزاد گفت: یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم نظام اتوماسیون را در دانشگاه آزاد راه‌اندازی کنیم؛ چراکه این اقدام دارای مقاصد متنوعی از قبیل استفاده از فیبر نوری در دانشگاه‌ها است.