بک آفیس، فرشته مهربان

حسن اطاعت

امروز روز آخر نمایشگاه بود و به دلیل تعطیلات آخر هفته، بازدید‌‌کننده شرکتی کم بود و بچه ‌مدرسه‌ای‌ها نمایشگاه را قرق کرده بودند. بهای بلیت روزانه سبیت معادل یک وعده غذای گرم خوب است و برای کسی که علاقه‌مند باشد، رقمی نیست. اغلب غرفه‌های نرم‌افزاری امروز رفتار متفاوتی داشتند. اشانتیون‌ها را جمع کرده بودند و با بچه‌ها خیلی گرم نمی‌گرفتند. تعداد کارکنان غرفه‌ها هم کم شده بود و عده‌ای هم در حال جمع کردن تدریجی بودند. در مقابل، بخش‌های آینده و موبایل و اینترنت و مسابقات کامپیوتری، غلغله بودند. گوگل هم که در این پنج روزه، یک ساعت خلوتی به خود ندید.

جمع‌بندی کلی من از این نمایشگاه این است که دوران راهکارهای مبتنی بر آی‌تی، تازه آغاز شده است. تصور می‌کنم توسعه زیرساخت‌ها و آماده بودن بسترها از یک سو و افزایش نیازها و ایجاد تقاضای جدید، دست به دست هم داده تا دولت‌ها و شرکت‌ها، به دنبال توسعه راهکارهای عمدتا نرم‌افزاری باشند. کاری که در راه‌آهن آلمان (دویچه بان) در زمینه نرم‌افزار صورت گرفته است از لحاظ اهمیت، بی‌شباهت به توسعه خطوط ریلی در سراسر آلمان نیست. کافی است مانند من چند مسیر را جست‌وجو و حالت‌های مختلف را مقایسه کنید تا ببینید که سیستم چگونه قادر است در بک آفیس، حرکت قطارها در این زمان‌بندی مبتنی بر ثانیه را کنترل ‌کند و در فرانت آفیس، برنامه سفر مسافری از ایران را تشخیص دهد و در طول سفر، پیشنهادهایی کاملا مرتبط را روی صفحات اینترنتی وی بفرستد.

کاربر عصر جدید، در هر لحظه و هر جا، گزارش‌های دقیق و کاربردی کار و زندگی خود را زیرانگشتانش روی صفحه آیفون مطالعه می‌کند و شرکت‌های نرم‌افزاری برای پاسخ فوری به این نیاز، در حال تجهیز دوباره هستند. اگر زمانی در آلمان هر کس که مین فریم بلد بود، کار پیدا می‌کرد، اکنون کافی است فقط ویندوز هفت را اندکی بهتر از بقیه بلد باشی تا استخدام شوی. دور تازه‌ای از سرمایه‌گذاری آی‌تی در راه است.

کافی است فقط لحظه‌ای چشم روی هم بگذاریم و فرصت‌هایی را که سیستم جدید گوگل (مسیریاب خیابانی) ایجاد کرده است، تصور کنیم، هر چند که به همین زودی، دیر شده است و برای من مسافر هتل اوپال، امشب این توقع ایجاد شده بود که مسیر دو دقیقه‌ای اینجا تا مک دونالد را حتما روی گوگل ببینم! بچه‌هایی که امروز با مانیتورهای مسطحی که به عنوان میز جلو مبل استفاده می‌شود بازی می‌کنند، طولی نخواهد کشید که با اطلاعات کاربردی و واقعی زندگی اجتماعی خود، مانند تکه‌های پازل روی همان میز جلو مبل بازی خواهند کرد و بک آفیس، باید مانند فرشته نگهبان، بفهمد، بپذیرد، اجرا کند و به نتیجه برساند.