مریم عسگری
بازار خرید و فروش کالاهای مختلف طی روزهای پایانی سال همیشه خدا رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و با افزایش تقاضا مواجه می‌شود.
برای فعالان بازار گوشی موبایل، کامپیوتر و کالاهای دیجیتالی نیز این روزها، می‌تواند روزهای پر جنب و جوشی باشد؛ چراکه بسیاری از کاربران این کالاها به رسم یادبود هدایایی در این زمینه برای عزیزان خود تهیه می‌کنند. گوشی تلفن همراه از دسته کالاهایی است که طی روزهای پایانی سال بازاری گرم و پررونق می‌یابد.

بگذریم از اینکه فعالان بازار ادعا می‌کنند بازار خرید و فروش این کالا طی یکی دو ماه اخیر مانند بازار کامپیوتر و لوازم دیجیتالی روزهای بی‌رونقی را تجربه کرده است؛ اما به هر حال این روزها بازار خرید و فروش این کالا با موج خریدارانی مواجه شده است که قصد خرید گوشی موبایل به عنوان هدیه نوروزی را دارند.
فعالان بازار که به سختی زیر بار این موضوع می‌روند که بازار طی این مدت به دلیل افزایش تقاضا گرم و پررونق شده است، می‌گویند افزایش تقاضا مربوط به گوشی‌های ارزان قیمت است و تعداد کمی برای خرید گوشی‌های گران قیمت اقدام می‌کنند. مهدی اشتری، یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: طی یک ماه اخیر میزان تقاضا برای گوشی‌هایی که قیمتی حدود 70 هزار تا 250 هزار تومان دارند افزایش یافته است و سایر گوشی‌ها بازاری همچنان راکد و بی‌رونق دارند. نکته جالب اینجا است که اکثر آقایانی که برای خرید گوشی به عنوان هدیه به بازار مراجعه می‌کنند، بیشتر به سراغ گوشی‌های ارزان قیمت با ظاهری لوکس می‌روند و در مقابل خانم‌ها به سراغ گوشی‌های گران قیمت می‌روند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که آقایان بیشتر برای خرید گوشی به عنوان هدیه به بازار مراجعه می‌کنند تا خانم‌ها.
صفحه لمسی‌های پر زرق و برق
گوشی‌های صفحه لمسی این روزها بازار گرم و پررونقی دارند، ولی به دلیل قیمت بالایی که دارند کمتر مورد تقاضا به عنوان یک هدیه نوروزی قرار می‌گیرند.با این حال نمونه‌های قدیمی‌تر این گوشی‌ها که قیمتی حدود 200 تا 300 هزار تومان دارند در بازار پرفروش شده‌اند.
نوکیا
نوکیا از برندهای پرفروش بازار گوشی تلفن همراه از سال‌های گذشته تا کنون بوده است.
بر اساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر دو مدل گوشی ۵۲۳۰و E۵۲ نوکیا که به ترتیب با قیمت ۲۳۰ هزار تومان و ۲۶۵هزار تومان به فروش می‌رسند، توانسته مورد تقاضای مشتریان قرار گیرد.
تجهیز به صفحه نمایش لمسیTFT، حافظه داخلی 70 مگابایتی و دوربین عکاسی و فیلمبرداری دو مگاپیکسلی از ویژگی‌های گوشی 5230 و تجهیز به صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، ارتقای حافظه داخلی تا 16 گیگابایت و دوربین عکاسی و فیلمبرداری 2/3 مگاپیکسلی به همراه دوربین دوم از امکانات گوشی E52 به شمار می‌آید.
گوشی ۶۳۰۳ نیز از دیگر مدل‌های این برند است که با بهای فروش ۱۵۰ هزار تومانی توانسته مورد خرید مشتریان قرار گیرد. مدل‌های x۳،ا ۵۶۳۰ و E۵۲ نیز از مدل‌های دیگری هستند که در بازار با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.
این گوشی‌ها به ترتیب با قیمت 172هزار تومان، 218 هزار تومان و 278 هزار تومان به فروش می‌رسند. فعالان بازار همچنین به افزایش تقاضا برای گوشی N97MINI نوکیا اشاره کردند که با قیمت فروش430 هزار تومان به فروش می‌رسد.
اما اگر شما قصد خرید یک گوشی ارزان قیمت‌تر از این برند را دارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های ۷۲۱۰،۳۱۲۰ و ۳۶۱۰ بروید که قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان دارند.اگر هم قصد خرید یک گوشی ارزان قیمت با قیمتی حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان را دارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های CLASSIC ۲۶۰۰،۱۶۵۰،۱۲۰۹ و ...بروید که قیمتی کمتر از پنجاه هزار تومان دارند.
سونی اریکسون
گوشی‌های C۵۱۰، C۹۰۲ و W۵۸۰ سونی‌اریکسون به عنوان پرفروش‌ترین‌های این برند در بازار معرفی شدند.
به گفته فعالان بازار، قیمت و امکانات مناسب این مدل‌ها باعث شده است بیشتر مشتریان تمایل به خرید گوشی‌های فوق داشته باشند. گوشی‌های C902، C510 و W580 سونی‌اریکسون به ترتیب به بهای 172، 200 و 129 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. تجهیز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری 15/3 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 100مگابایتی قابل ارتقا با مموری کارت از مشخصات فنی گوشی C510، و تجهیز به صفحه نمایش لمسی TFT، حافظه 160 مگابایتی قابل ارتقا تا هشت گیگابایت و دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی، از ویژگی‌های گوشی C902به شمار می‌آید.
همچنین تجهیز به دوربین عکاسی و فیلمبرداری دو مگاپیکسلی قابل ارتقا تا چهار گیگابایت و صفحه نمایش TFT با قابلیت نمایش ۲۵۶ هزار رنگ از مشخصات فنی گوشی W۵۸۰ سونی‌اریکسون است. گوشی S۵۰۰ این برند نیز که با قیمت ۱۱۹ هزار تومان به فروش می‌رسد، در لیست گوشی‌های خوش فروش قرار گرفته است. F۳۰۵ دیگر مدل‌های این برند است که با قیمت ۱۱۸ هزار تومان در بازار تلفن همراه عرضه می‌شود.
دو مدل K770 و T715 سونی‌اریکسون که به بهای 140 و 235 هزار تومان در بازار تلفن همراه به فروش می‌رسد، توانسته است مورد تقاضای بیشتر مشتریان قرار گیرد. اما سونی‌اریکسون یک گوشی فانتزی برای کمک به مردانی که قصد خرید یک هدیه مناسب برای خانم‌ها را دارند، به بازار عرضه کرده است.
این گوشی که YARI نام دارد، به صفحه نمایش TFT، دوربین ۵ مگاپیکسلی و بلوتوث و ...مجهز است و با قیمت ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. گوشی مذکور با بدنه سفید رنگ و طراحی زیبای خود توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.
سامسونگ
کاهش قیمت گوشی‌های سامسونگ طی ماه گذشته و در کنار آن عرضه مدل‌های فانتزی به بازار تا حدودی توجه خریداران را به خو جلب کرده است.
بر اساس اعلام فعالان بازار، مدل B3210 CORBY TXT از این خانواده توانسته طی این مدت اقبال بلندی در بازار داشته باشد؛ چراکه طراحی این گوشی کاملا فانتزی است و قاب‌های یدکی آن که در رنگ‌های مختلفی همراه با گوشی ارائه می‌شوند باعث شده است این مدل گوشی انتخاب مناسبی برای کاربران تنوع طلب گوشی باشد. این مدل گوشی با قیمتی حدود 150 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل B3410 نیز گوشی دیگری است که به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر در بازار پرفروش تر از سایر مدل‌ها بوده است. این گوشی به دوربین دو مگاپیکسلی مجهز است و طراحی آن نیز کشویی است. گوشی مذکور با قیمت 175 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل S3653 CORBY هم گوشی پرفروش دیگری از خانواده سامسونگ است که با قیمت 160 هزار تومان به فروش می‌رسد.
مدل‌های S۵۲۳۳ STAR که با قیمت ۱۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود نیز از مدل‌های پرفروش این برند در بازار است. مدل‌های M۶۲۰وL۷۰۰ هم از گوشی‌های ارزان قیمت این برند است که قیمتی حدود ۱۰۰ هزار تومان دارند.
اما از میان گوشی‌های گران قیمت این برند هم که بیشتر خانم‌ها برای ارائه به عنوان هدیه از این گوشی‌ها استقبال می‌کنند می‌توان به مدل I8000 Omnia II که با قیمت 546 هزار تومان به بازار عرضه شده است اشاره کرد.
LG
به گفته فعالان بازار، دو مدل گوشی GC900 Viewty Smart و KC910 ال‌جی که به تازگی وارد بازار تلفن همراه شده، مورد استقبال بیشتر مشتریان قرار گرفته است.
دو مدل گوشی GC۹۰۰ Viewty Smart و KC۹۱۰ ال‌جی که در لیست گوشی‌های خوش فروش این برند قرار گرفته است به ترتیب به بهای ۳۷۰و ۳۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
گوشی GC900 Viewty Smart از صفحه نمایش لمسی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری‌کارت بهره می‌برد.
تجهیز به صفحه نمایش لمسی با قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ، دوربین هشت مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری‌کارت از ویژگی‌های گوشی KC۹۱۰ ال‌جی به شمار می‌آید. مدل kf۳۵۰ ال‌جی با قیمت فروش ۱۷۰ هزار تومان نیز توانسته است مورد استقبال مشتریان قرار گیرد و در جایگاه پرفروش‌ترین‌های این برند قرار گیرد. این گوشی تاشو دارای دوربین عکاسی و فیلمبرداری ۱۵/۳ مگاپیکسلی و ارتقای حافظه داخلی با مموری‌کارت است. گوشی KE۹۷۰ نیز از دیگر مدل‌های این برند است که با بهای فروش ۱۱۵ هزار تومان در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
HTC
اگر قصد خرید یک گوشی HTC به عنوان هدیه را دارید، باید حواستان را جمع کنید که این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند و معمولا قیمت این گوشی‌ها کمتر از ۴۰۰ هزار تومان نیست. به هر حال مدل‌های HERO،TOUCH CRUISE ،TOUCH ۲ ،TOUCH DIAMOND ۲ از گوشی‌های پرفروش این برند هستند که قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان دارند.
مدل‌های HD2 و TOUCH PRO 2 هم با قیمتی بالاتر از 650 هزار تومان به فروش می‌رسند.
موتورولا
از بین گوشی‌های موتورولا هم می‌توان به مدل‌های ZN200 و RAZR2 V8 اشاره کرد که قیمت این گوشی‌ها کمتر از 200 هزار تومان است. به گفته فعالان بازار، مدل A3100 نیز که با قیمت 430 هزار تومان به فروش می‌رسد از پرفروش‌های بازار است.
سایر برندها
گوشی‌های اپل به دلیل قیمت بالایی که دارند و برندهای ماتریکس و...به دلیل اینکه برندهای چندان شناخته شده‌ای نیستند، اقبال بلندی در بازار هدایای نوروزی نداشته‌اند. همچنین موبایل‌های تلویزیونی این روزها چندان در بازار مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و بازاری همچنان راکد دارند.