دردسر‌های خرید در بازار چاپگر

بازار دیجیتال- قیمت انواع چاپگر و دستگاه‌های چند منظوره طی ماه‌های اخیر ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر بازار چاپگر هم مانند سایر کالاهای حوزه رایانه تقریبا راکد و بی‌رونق است و قیمت‌ها نیز تغییر چندانی نکرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برندهای lexmark, epson, canon, hp و...از برندهای مختلف چاپگر در بازار هستند که در این بین مارک‌های canon, hp و epson سهم بیشتری از بازار خرید و فروش این کالاها را به خود اختصاص داده‌اند و انواع مختلف چاپگر از سوزنی‌های پر سرو صدا گرفته تا چندکاره‌ها را به بازار عرضه می‌کنند، البته برخی از این برندها در بازار داخلی فاقد نمایندگی هستند و با گارانتی‌های شرکتی به فروش می‌رسند.

فعالان بازار با اشاره به این موضوع که بازار چاپگرهای تک‌کاره طی سال‌های اخیر رونق کمتری دارند تا دستگاه‌های چند منظوره، می‌گویند، در حال حاضر برندهای مختلفی با قیمت‌های متنوع اقدام به عرضه دستگاه‌های چند منظوره کرده‌اند که این موضوع تا حدودی باعث شده‌ است بازار خرید و فروش دستگاه‌های تک کاره راکد شود.

به گفته عبدی، یکی از فعالان بازار، طی سال‌های اخیر میزان تقاضا برای دستگاه‌های چند منظوره نسبت به دستگاه‌های تک کاره بیشتر بوده و این دستگاه‌ها اکنون سوگولی‌های بازار هستند.

این درحالی است که گروهی از فعالان بازار بر این باورند که دستگاه‌های تک کاره که بیشتر برای کار با مصارف بالا مناسب هستند هنوز جزو پرفروش‌های بازار هستند و این موضوع که چند منظوره‌ها بازار را به دست گرفته‌اند، چندان درست نیست.

فعالان بازار همچنین می‌گویند، در شرایط فعلی تمام سودی که شامل حال فعالان این صنف می‌شود مربوط به بخش لوازم جانبی این کالاها است و معمولا فعالان بازار دستگاه‌ها را با قیمت بسیار پایین و به عنوان هدیه به خریداران ارائه می‌کنند.

به گفته عبدی، فروش کارتریج و تونر سود فعالان را در بر دارد، اما این اواخر کارتریج‌های تقلبی با برندهای معروف وارد بازار شده‌اند و باعث شده‌اند فعالان این صنف متضرر شوند. به گفته آنها، باید برای مبارزه با این کارتریج‌ها تصمیم درستی اتخاذ شود تا هم مصرف‌کننده و هم فروشنده متضرر نشوند.

شیر مست، رییس اتحادیه صنف رایانه و ماشین‌های اداری هم در این باره گفت: عرضه کارتریج‌های تقلبی با برندهای معروف ممنوع است، ولی اگر این آگاهی به مصرف‌کننده داده شود که کارتریج اصل نیست فروش بلامانع است. البته به شرطی که کارتریج‌های تقلبی تحت لوگوی برندهای معروف نباشند.