ثبات قیمت در بازار مانیتور - ۱۱ اسفند ۸۸

بازار دیجیتال- بازار خرید و فروش این روزها مانند سایر کالاها با کاهش تقاضا مواجه شده است با این تفاوت که در بازار این کالا با کاهش موجودی در بازار مواجه نیستیم. به گفته فعالان بازار، از آنجا که در زمینه مانیتور تولیدات داخلی سهم بالایی در بازار داخلی دارند، بازار با کاهش عرضه مانیتور مواجه نیست و قیمت‌ها نیز تغییری نکرده است.

به گفته معتمدی یکی از فعالان بازار، در حالی که قیمت انواع مانیتور در بازار، طی سال گذشته روندی نزولی داشته و واردات این کالا از مبادی رسمی‌در حد قابل توجهی کاهش یافته است، اما با این حال باز هم شاهد عرضه نمونه‌های قاچاق از مبادی غیررسمی کشور هستیم.

به گفته یک تولیدکننده، در شرایط فعلی، بازار مانیتور مانند تلویزیون با پدیده قاچاق دست به گریبان است و این موضوع باعث شده با وجود تولید داخلی در حد گسترده در بازار شاهد عرضه گسترده مانیتورهای قاچاقی که بدون گارانتی یا با گارانتی‌های ساختگی به فروش می‌رسند، باشیم.

یکی از فعالان بازار می‌گوید: در حال حاضر بخش زیادی از مانیتورهای قاچاقی از طریق مرزهای غربی و جنوبی وارد کشور و وارد بازار داخلی می‌شوند. به گفته وی، مانیتورهای ال سی دی در حال حاضر به دلیل اینکه حجم کمی ‌دارند و سود خوبی هم برای قاچاقچی دارند به وفور از طریق مبادی غیررسمی‌ و بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد کشور می‌شوند.

محمد دادرس یکی از فعالان بازار نیز در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی که بازار روزهای بی رونقی را می‌گذراند انواع قاچاق و بدون گارانتی در بازار موجود است و افزایش واردات نمونه‌های قاچاقی نشان دهنده این است که این مانیتورها در بازار متقاضیان زیادی دارند.

به گفته وی، در حال حاضر مانیتورهای بدون گارانتی، تقریبا ۱۰ تا ۱۵درصد ارزان‌تر از مانیتورهای گارانتی دار در بازار به فروش می‌رسند.

محسن نعیمی ‌یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: تا پیش از این تصور می‌شد افزایش تعرفه واردات مانیتور به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است، اما شاهدیم این موضوع باعث شده تولیدکنندگان داخلی نیز به دلیل رشد قاچاق متضرر شوند.

به هر حال فعالان بازار مانیتور معتقدند باید در زمینه ورود کالاهای قاچاق به بازار تصمیمات جدی اتخاذ شود تا هم واردکنندگان و هم تولیدکنندگان بابت این موضوع متضرر نشوند.