2009 سالی فراتر از انتظار برای بازار تلویزیون‌های LCD

بازار دیجیتال- صرف‌نظر از بحران اقتصادی که جهان را در سال میلادی گذشته کاملا تحت تاثیر قرار داده بود، بازار تلویزیون رشد خوبی داشته است.

به این ترتیب و بر اساس جدیدترین گزارش موسسه تحقیقاتی DisplaySearch، صادرات جهانی تلویزیون در سال ۲۰۰۹ با رشد ۲ درصدی همراه بود. این در حالی است که صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD در این سال تا ۳۷ درصد هم افزایش پیدا کرد.

در حقیقت صادرات تلویزیون بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های انجام شده بود که دلیل این موضوع هم به کاهش چشمگیر قیمت این محصولات در بازار سال گذشته مربوط می‌شود. در نهایت آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۹ صادرات انواع تلویزیون با رشد ۲ درصدی به ۲۱۱ میلیون دستگاه رسیده است. درآمد حاصل از فروش جهانی تلویزیون‌ها، اما به دلیل همین کاهش قیمت‌ها تا ۷ درصد کاهش پیدا کرد و متوسط قیمت‌ها هم کاهش ۸ درصدی را تجربه کرد.

تلویزیون‌های با پنل FLAT مانند تلویزیون‌های LCD، اما سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. این تلویزیون‌ها در سال ۲۰۰۹ رشد ۳۷ درصدی را تجربه کردند؛ در حالی که بازار این تلویزیون‌ها در سال ۲۰۰۸ تنها رشد ۳۴ درصدی داشته است.

«پاول گاگنون» یکی از تحلیل‌گران موسسه DisplaySearch در این مورد می‌گوید:‌ «سال ۲۰۰۹ بسیار بهتر از تصورات ما بود. تلویزیون‌ها در واقع پر طرفدارترین محصولات مصرفی الکترونیک هستند که امسال هم با وجود رکود اقتصادی توانستند نظر خریداران را به خودشان جلب کنند.»

به صورت کلی، اما بازار جهانی تلویزیون رشد سالانه ۱۷ درصدی داشت. در حالی که بازار تلویزیون‌های LCD رشد سالانه‌ای برابر ۵۰ درصد داشته است. این تلویزیون‌ها در واقع بیشترین رشد را در بازار کشورهای در حال توسعه مانند چین تجربه کردند تا جایی که این کشورها بیش از ۷۵ درصد از صادرات جهانی و ۹۰ درصد از درآمد حاصل از فروش تلویزیون‌های LCD را به خودشان اختصاص دادند.