مریم عسگری

برگزاری جشنواره‌های نوروزی برای فروش کالاهای مختلف ،از لوازم خانگی و صوتی و تصویری گرفته تا کامپیوتر و کالاهای دیجیتالی، طی سال‌های اخیر به یک رسم تبدیل شده است و اکثر مصرف‌کنندگان در ماه‌های پایانی سال به امید برگزاری این جشنواره‌ها از خرید خودداری می‌کنند و خرید کالاها را به زمان برگزاری این جشنواره‌ها موکول می‌کنند.

چراکه نه؟ خرید در مدت برگزاری این جشنواره‌ها که معمولا از اواسط بهمن ماه آغاز و تا اواخر فروردین ماه سال بعد ادامه دارد این فرصت را به خریداران می‌دهد تا یا بابت کالایی که می‌خرند مبلغ کمتری بپردازند یا اینکه بابت خریدی که می‌کنند هدیه‌ای دریافت کنند.

بگذریم از اینکه طی ماه‌های گذشته ارائه پروموشن بابت خرید کالاهای مختلف چه در حوزه لوازم صوتی و تصویری و چه در حوزه رایانه نیز مرسوم شده است و بنا بر اعتقاد فعالان بازار یک راهکار تبلیغاتی موثر است.

به هر حال خریداران به برگزاری این جشنواره‌ها عادت کرده‌‌اند و این موضوع تا حدودی باعث بی‌رونقی بیشتر بازار در ماه‌های دی و بهمن شده بود.

جشنواره بی‌رنگ و بو در بازار کامپیوتر

اگر به یاد داشته باشید تا همین سال گذشته مراکز خرید و فروش کامپیوتر از اواسط بهمن ماه رنگ و بوی دیگری به خود می‌گرفت و تزئین این مراکز با گوی و نوارهای رنگی که به بهانه برگزاری جشن پیروزی انقلاب بود حال و هوای دیگری به این بازار می‌داد. معمولا این نوارهای رنگی هم تا پایان سال مراکز خرید و فروش رایانه را مزین می‌کردند زیرا جشن پیروزی انقلاب اسلامی با جشنواره نوروزی توام می‌شد و به همین دلیل برخی از مراجعین به بازار تصور می‌کردند تزئین این مراکز تنها به صرف برگزاری جشنواره نوروزی مراکز خرید و فروش کامپیوتر صورت گرفته است.

اما امسال از این برنامه‌ها خبری نیست و بازار خرید و فروش کامپیوتر همچنان در سکوت و رکود به سر می‌‌برد.

فعالان بازار معتقدند به دلیل اینکه بازار طی یک سال اخیر در رکود به سر می‌برده و قیمت‌ها نیز در حد قابل توجهی کاهش یافته است و از طرفی با توجه به ارائه پروموشن به خریداران کالاهای کامپیوتری در طول سال، دیگر برگزاری جشنواره نوروزی در سطح مراکز خرید و فروش رایانه بی‌معنی است. زیرا نه کاهش قیمت‌ها مقدور است و نه ارائه پروموشن‌های بیشتر.

برخی از فعالان بازار هم می‌گویند، با توجه به اینکه طی سال‌های قبل این جشنواره‌ها در سطح مراکز خرید و فروش رایانه برگزار می‌شد این احتمال وجود دارد که از اواسط اسفند ماه چنین جشنواره‌ای برگزار شود.

اما یکی از اعضای هیات مدیره پاساژ کامپیوتر رضا در این باره می‌گوید، هر سال فعالان بازار خود اقدام به برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح بازار می‌کردند، اما امسال با توجه به رکود حاکم بر بازار و جو نامساعد بازار این جشنواره تاکنون برگزار نشده است.

مصیبی، یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره پاساژ رضا هم از برگزاری چنین جشنواره‌ای طی سال جاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت، فعلا که فروشندگان برنامه‌ای برای برگزاری چنین جشنواره‌ای ندارند و به نظر هم نمی‌رسد امسال شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

اما یکی از اعضای هیات مدیره پاساژ پایتخت در این مورد می‌گوید، این احتمال وجود دارد که جشنواره فروش بهاره از پنجم اسفند ماه در این پاساژ برگزار شود.

مسوول فروش مگانت که در پاساژ پایتخت فعالیت می‌کند هم در این باره می‌گوید، تاکنون جشنواره‌ای تحت این عنوان برگزار نشده است، اما برخی از فعالان بازار بابت فروش کالاها تخفیف بیشتری می‌دهند یا هدیه‌ای به رسم یادبود ارائه می‌کنند.

یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت ایران رهجو، عرضه‌کننده محصولات IT برند سونی در این باره می‌گوید، با وجودی که مراکز خرید و فروش کامپیوتر امسال نسبت به برگزاری جشنواره نوروزی اقدام نکرده‌‌اند؛ اما شرکت ایران رهجو با همکاری شرکت بازرگانی ایران این جشنواره را برگزار کرده است و به ازای خرید کالاهایی نظیر قاب عکس دیجیتال، تلویزیون LCD، دوربین فیلمبرداری و... هدایایی برای خریداران در نظر گرفته است. ضمن اینکه چند برنده خوش شانس می‌توانند به حکم قرعه در مسابقات FIFA ۲۰۱۰ حضور یابند.

به گفته وی، برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند کمک بزرگی به بالا رفتن میزان تقاضا در بازار باشد.

شرکت ایران رهجو نیز از برگزاری چنین جشنواره‌ای توسط این شرکت و شرکت بازرگانی ایران خبر داد.

اما سایر واردکنندگان کالاهای کامپیوتری مانند نقش، زیگورات، کامپیوتر ریز و... چنین جشنواره‌ای را برگزار نکرده‌اند.

فعالان بازار و واردکنندگان معتقدند شرایط بازار و تقاضای اندک در کنار کاهش موجودی کالاها در بازار دست به دست هم داده‌‌اند تا امسال شاهد برگزاری چنین جشنواره‌ای در بازار نباشیم.

جشن‌های پر هدیه در بازار لوازم صوتی و تصویری

بر خلاف بازار کامپیوتر، در بازار لوازم صوتی و تصویری برگزاری جشنواره‌های نوروزی پررنگ و پرسر و صدا است؛ درست مانند سال‌های قبل، از چند روز قبل تبلیغات جشن‌های نوروزی شرکت‌های صوتی و تصویری در خیابان‌های تهران به چشم می‌خورد.

بر اساس اعلام فعالان بازار، شرکت‌های واردکننده کالاهای صوتی و تصویری برای به فروش رساندن کالاهای خود در ماه‌های پایانی سال اقدام به برگزاری جشنواره‌های ویژه نوروز می‌کنند که البته برخی از این شرکت‌ها در فصل تابستان نیز چنین جشنواره‌ای را برگزار کردند.

به گفته آنها برگزاری این جشنواره‌ها طی سال‌های قبل ثابت کرد که ارائه هدیه و تخفیف بیشتر می‌تواند مصرف‌کنندگان را تشویق به خرید کند. البته طی یک سال گذشته در بازار لوازم صوتی و تصویری هم مانند بازار کامپیوتر ارائه پروموشن (هدیه) و در نظر گرفتن تخفیف برای خریداران مرسوم شده است.

اما به هر حال انگار استقبال از نوروز بدون برگزاری این جشنواره در دل بازار لوازم صوتی و تصویری لطفی ندارد و به همین دلیل است که آتش فعالان بازار و همچنین شرکت‌های عرضه‌کننده لوازم صوتی و تصویری برای برگزاری جشنواره نوروزی تند‌تر از فعالان بازار کامپیوتر است.

ارائه کالاهایی مانند دوربین‌های عکاسی، دوربین فیلمبرداری، مموری استیک، تلویزیون LCD و... همچنین جوایز نقدی بخش از جوایزی است که شرکت‌های عرضه‌کننده کالاهای صوتی و تصویری برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

به گفته نادمی، مدیر فروش شرکت مهوار الکتریک، عرضه‌کننده لوازم صوتی و تصویری جی‌وی‌سی، این شرکت در جشنواره نوروزی که از ۲۷ بهمن ماه آغاز و تا اواخر فروردین ماه ادامه دارد ۵۰۰ میلیون تومان هدیه در نظر گرفته است که این هدایا شامل انواع تلویزیون‌های ال‌سی‌دی در سایزهای مختلف، دستگاه دی‌وی‌دی‌پلیر، سیستم‌های صوتی، دوربین فیلمبرداری و... است.

علاوه بر این‌ها تخفیف‌های نقدی هم برای خریداران در نظر گرفته شده است.

به گفته نادمی تفاوت جشنواره بهاره با جشنواره تابستانی و ... در این است که هدایای این جشنواره نفیس‌تر است ضمن اینکه این هدایا روی کارت‌های رمز دار مشخص شده‌‌اند و به حکم قرعه و کاملا شانسی به خریداران ارائه می‌شود. یعنی ممکن است خریدار یک دی‌وی‌دی‌پلیر برنده یک تلویزیون LCD با سایز ۵۲ اینچ باشد.

شرکت بانیان الکتریک،نمایندگی فروش لوازم صوتی و تصویری پاناسونیک هم از برگزاری جشنواره بهاره خبر داد و گفت: در این جشنواره سه میلیارد ریال جایزه نقدی به خریداران اهدا می‌شود که این جوایز مخصوص تلویزیون‌های LCD و پلاسمای این برند است.

و اما حافظ پخش، نمایندگی فروش محصولات صوتی و تصویری سامسونگ از عدم برگزاری چنین جشنواره‌ای برای محصولات این برند خبر داد.

به گفته ایزدنیا، مدیر فروش این شرکت، در شرایط فعلی مدیران شرکت هنوز تصمیم برای برگزاری چنین جشنواره‌ای نگرفته‌اند.

اما مادیران، عرضه‌کننده محصولات میوا و لکس مارک و لوازم صوتی و تصویری ایکس ویژن و شارپ از عدم برگزاری جشنواره نوروزی توسط این شرکت خبر داد و گفت: آخرین جشنواره‌ای که توسط این شرکت برگزار شد جشنواره فروش زمستانه برای محصولات لکس مارک و میوا بوده است.

خط پایان

با وجودی که فعالان بازار کالاهای صوتی و تصویری و همچنین برخی از فعالان بازار کامپیوتر خود اقدام به برگزاری جشنواره‌های فروش نوروزی کرده‌‌اند و معتقدند این اقدام تا حدود زیادی باعث جلب توجه مصرف‌کنندگان و رونق گرفتن بازار می‌شود، اما گروهی از فعالان بازار بر این باورند بازار در شرایطی است که تخفیف بیشتر و ارائه هدایای نفیس هم نمی‌تواند کمکی به بازار کند.

به گفته آنها بازار طی ماه‌های گذشته از این روش‌ها برای بازگرداندن دوران رونق استفاده کرده است؛ اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.