مایکروسافت نسخه جدید سیستم عامل تلفن همراهش را با امید تکرار برتری دسک‌تاپش در نسل جدید تلفن‌های هوشمند در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل بارسلون به نمایش گذاشت. ویندوز فون ۷ با مورد توجه قرار دادن قابلیت‌های شبکه اجتماعی، اطلاعات فوری و سازماندهی تماس‌ها و داده‌ها در یک هاب واحد برای ساده‌تر کردن در تماس بودن، تغییر کاملی نسبت به نسخه قبلی سیستم عامل تلفن‌همراه ویندوز موبایل محسوب می‌شود. استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت، در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل با رونمایی این نرم‌افزار عنوان کرد مفتخرم که نسل جدید ویندوز فون را معرفی می‌کنم.

مدیر اجرایی مایکروسافت ویندوز فون۷ را نرم‌افزار متفاوتی توصیف کرد که نقطه آغازی برای تلفن‌هایی محسوب می‌شود که بازتاب سرعت زندگی مردم و نیاز آنها برای ارتباط با دیگران و همه نوع تجربه بی‌سیم هستند.

دستگاه‌های ویندوز فون دارای سه دکمه شروع، جست‌وجو و برگشت خواهند بود و بر مبنای خدماتی که کاربران از طریق صفحه خانگی لایو تایلز بیشتر به آنها دسترسی می‌یابند حدود شش هاب مختلف خواهند داشت.

این هاب‌ها شامل هاب مردم خواهد بود که با یک کلیک امکان تعامل با افراد موجود در فهرست تماس‌های کاربر و همچنین دریافت به‌روزرسانی‌های مستمر از دوستان فیس‌بوک و توییتر را فراهم می‌کند. هاب تصویر نیز عکس‌هایی که به تازگی گرفته شده‌اند یا عکس‌های همگام‌سازی شده را جمع‌آوری می‌کند و هاب بازی برای نخستین بار بازی‌های ایکس باکس لایو را در دستگاه عرضه می‌کند. مایکروسافت همچنین ویندوز فون را به‌عنوان یک ابزار کاری و همچنین یک دستگاه شخصی مورد تاکید قرار داده و کاربران می‌توانند در دستگاه‌های ویندوز فون به اسناد آفیس مایکروسافت دسترسی یافته و آنها را ویرایش و اصلاح کنند.