بازار دیجیتال- بازار رایانه و قطعات کامپیوتری طی ماه‌های اخیر علاوه بر رکود با جابه‌جایی برندها نیز مواجه شده است. بر اساس اعلام فعالان بازار طی مدت اخیر با توجه به شرایط بازار، روند قیمت‌ها و تبلیغات شرکت‌ها جایگاه برخی از برندها تغییر کرده است. در بازار مادربورد، حافظه‌های فلش، رم و... این جابه‌جایی برندها محسوس‌تر است. در این باره گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار کامپیوتر داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود طی مدت اخیر با توجه به شرایط بازار سهم برخی از برندها در بازار تغییر کرده است. در مورد این جابه‌جایی جایگاه برندها توضیح دهید.

این موضوعی عادی است و معمولا برندهای گران قیمت، زمانی که بازار در دوران رکود به سر می‌برد با تقاضای کمتری در بازار مواجه می‌شوند و بر عکس برندهای ارزان قیمت با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند.در بازار امروز کامپیوتر هم با جابه‌جایی برندها مواجه شده‌ایم.

در حال حاضر این تغییر جایگاه در مورد چه کالاهایی محسوس‌تر است؟

در بازار حافظه‌های فلش که قبلا کینگ استون جزو پرفروش‌ها بود اینک جای خود را به TRANSCENDداده است. در بازار مادربورد هم‌اکنون XFX در رتبه پرفروش‌های بازار است. این در حالی است که سابق بر این گیگابایت و اسوس هم در بازار ادعای اول بودن در بازار را داشتند.

یعنی XFX به دلیل اینکه قیمت پایین‌تری نسبت به سایر برندها دارد در رتبه نخست است؟

خیر. در بازار حافظه‌های فلش و کالاهای دیگر شاید قیمت تعیین‌کننده جایگاه باشد؛ ولی در بازار مادربورد این طور نیست و این تغییر جایگاه می‌تواند به دلایل مختلفی چون تبلیغات بیشتر شرکت‌های عرضه‌کننده، خدمات پس از فروش و ... باشد. ضمن اینکه تغییر جایگاه در بازار کالایی مانند مادربورد چندان عجیب نیست.