بازار دیجیتال - با گسترش استفاده از لپ‌تاپ، بازار خرید و فروش کالاهای مرتبط با این حوزه نیز طی سال‌های اخیر رشد زیادی کرده است. بگذریم که بازار طی یک ساله اخیر در اکثر مواقع راکد و بی‌رونق بوده؛ ولی با این حال این کالاها در بازار تا حدودی موفق بوده‌اند. میزهای لپ‌تاپ، دستگاه‌های خنک‌کننده ،اسپیکرهای کوچک و کم‌حجم که کنار لپ‌تاپ قرار می‌گیرند یا نصب می‌شوند و... از کالاهایی هستند که زیر سایه لپ‌تاپ‌ها به حیات خود در بازار ادامه می‌دهند. فعالان بازار معتقدند اگرچه عرضه‌کنندگان این کالاها هنگام خرید و فروش لپ‌تاپ، استفاده از این کالاها را به خریداران پیشنهاد می‌کنند، اما این کالاها فروش چندانی در بازار ندارند و به همین دلیل اکثرا این کالاها به عنوان اشانتیون هنگام خرید لپ‌تاپ به خریداران ارائه می‌شوند. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با مرندی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

این اواخر شاهد عرضه کالاهایی مرتبط با لپ‌تاپ مانند میز لپ‌تاپ، دستگاه خنک‌کننده و... به بازار هستیم. میزان فروش و موفقیت این کالاها با توجه به رکود حاکم بر بازار که فعالان بازار به آن اشاره می‌کنند در چه حد است؟

اگر چه این دستگاه‌ها می‌توانند به کاربران لپ‌تاپ برای استفاده راحت‌تر از لپ‌تاپ کمک کنند؛ ولی فروش چندانی در بازار ندارند. به همین دلیل است که اکثرا این کالاها به ویژه خنک‌کننده‌های لپ‌تاپ به عنوان هدیه ضمن خرید به خریداران ارائه می‌شوند.

در برخی تبلیغات دیده می‌شود برخی از این کالاها کاربردی چندمنظوره دارند. به عنوان مثال از میزهای لپ‌تاپ برای امور دیگری مانند غذا دادن به کودکان و ... استفاده می‌شود. به نظر شما تبلیغات اشتباه برای این کالاها باعث عدم‌تمایل خریداران به استفاده از این کالاها نمی‌شود؟

بله. متاسفانه ما با این معضل هم مواجهیم و برخی از فروشندگان برای به فروش رساندن کالاهای خود از هر روشی استفاده می‌کنند؛ ولی در حقیقت این موضوع باعث بی‌اعتمادی مصرف‌کننده به کالای عرضه شده می‌شود.

شنیده می‌شود این کالاها اکثرا محصول چین بوده و بدون مارک هستند. درست است؟

بله. اکثر این کالاها به ویژه خنک‌کننده‌های لپ‌تاپ محصول کشور چین هستند؛ ولی این موضوع به معنی بی‌کیفیت بودن این کالاها نیست. از طرفی این کالاها قیمت کمی دارند. به عنوان مثال میزهایی که برای استفاده بهتر و راحت‌تر از لپ‌تاپ طراحی شده‌اند قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان دارند ضمن اینکه این میزها کار دستگاه‌های خنک‌کننده لپ‌تاپ را هم انجام می‌دهند و به کاهش حرارت لپ‌تاپ‌ها کمک می‌کنند.