بازار تلفن گوگل سرد شد

گوگل در یک ماه نخست از عرضه «نکسوس وان» به بازار، حدود ۸۰ هزار دستگاه از این گوشی را به فروش رساند که یک هشتم میزان فروش نخستین مدل آیفون در نخستین ماه عرضه به بازار است. این آمار فروش کند نشان‌دهنده چالش‌هایی است که گوگل در تلاش برای ایجاد مدل جدید برای قیمت‌گذاری، بازاریابی و توزیع تلفن‌های همراه پیش رو دارد. این غول اینترنتی به هنگام عرضه تلفن هوشمند خود از مدل‌های فروش سنتی پیروی نکرده و آن را به‌صورت مستقیم یا همراه با قرارداد خدمات به مصرف‌کنندگان عرضه کرد.

طبق گزارش گروه تحلیلی Flurry Inc، به‌نظر می‌رسد فروش «نکسوس وان» در طول نخستین ماه، هفته به هفته از زمان عرضه ثابت بوده و این شرکت استفاده از برنامه‌های تلفن همراه را بررسی و سپس مجموع دارندگی آن را پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که آیفون اپل که در نیمه سال ۲۰۰۷ روانه بازار شد، در نخستین ماه عرضه حضور قوی را تجربه کرده و ۶۰۰ هزار دستگاه فروش داشت و در طول ۷۶ روز به فروش یک میلیون دستگاه دست یافت.

تلفن Droid موتورولا که مانند «نکسوس وان» با نرم‌افزار آندروید کار می‌کند و در ماه نوامبر گذشته عرضه شد، در نخستین ماه عرضه شدن ۵۲۵ هزار دستگاه فروش کرد.

«نکسوس وان» که نخستین تلفن هوشمند با برند گوگل است توسط شرکت تایوانی HTC ساخته شده و همانند آیفون دارای امکانات کامل برای اتصال به اینترنت، پخش موسیقی و ویدئو و کتابخانه بزرگی از برنامه‌ها است که به کاربران امکان می‌دهد قابلیت‌های تلفن را انتخاب و نصب کنند.