بر اساس اعلام برخی از فعالان بازار نسل دوربین‌های ‌هارددیسکی در حال انقراض است چرا که در حال حاضر دوربین‌های مبتنی بر سیستم فلش وارد بازار شده‌اند و این دوربین‌ها آمده‌اند تا پا جای پای دوربین‌های ‌هارددیسکی بگذارند.

بازار دیجیتال- از زمانی که دوربین‌های بزرگ و سنگین وزن فیلمبرداری ماموریت ثبت لحظات تلخ و شیرین زندگی کاربران مرفه خود را به عهده داشتند تا کنون، این وسیله شاهد تغییر و تحولات شگرفی چه در زمینه طراحی و قابلیت‌های کاربردی و چه از لحاظ قیمت و... بوده است.
امروزه به مدد ورود دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته که در انواع ‌هارددیسکی، مموری‌خور و سیستم مبتنی بر فلش در سایزهای کوچک به بازار عرضه شده‌اند، دیگر کسی سراغی از دوربین‌های سنگین وزن دیروزی که از فیلم یا مینی ‌دی‌وی‌دی استفاده می‌کردند نمی‌گیرد. از طرفی کاهش قیمت این دوربین‌ها تا حدود زیادی باعث شده است استفاده از این کالا عمومیت بیشتری یافته و امروزه اکثر خانواده‌ها یک نمونه دیجیتالی از این کالا را در اختیار
داشته باشند. فعالان بازار معتقدند عرضه گسترده نمونه‌های جدید به بازار و ورود تکنولوژی‌های پیشرفته تا حدود زیادی باعث کاهش قیمت نمونه‌های قدیمی که همان دوربین‌های فیلمبرداری فیلم‌خور بودند، شده است.
انواع دوربین فیلمبرداری دیجیتال
به طور کلی می‌توان دوربین‌های دیجیتال فیلمبرداری را نمونه‌ای پرفروش از دوربین‌های فیلمبرداری دانست که از سیستم‌های ذخیره‌سازی دیجیتال مانند دیسک‌های نوری، مموری‌کارت یا سیستم مبتنی بر فلش استفاده می‌کنند و در انواع خانگی، نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای در بازار موجودند. دوربین‌های فیلمبرداری خانگی به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند و از دیسک‌های نوری DVD، کارت‌های حافظه و حافظه‌های فلش برای ذخیره‌سازی تصاویر و فیلم استفاده می‌کنند. هر یک از قطعات فوق‌الذکر بدون شک دارای مزایا و معایبی هستند و لازم است قبل از خرید، تحقیقی مختصر درباره آنها انجام دهید. دوربین‌های فیلمبرداری نیمه‌حرفه‌ای هم به طور متوسط قیمتی بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار و گاه یک میلیون تومان دارند. دوربین‌های حرفه‌ای هم با متوسط قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا دو میلیون تومان به فروش می‌رسند که البته قیمت‌ها بسته به قابلیت، برند و... متغیر است.
فعالان بازار با اشاره به سیر نزولی قیمت‌ها در بازار دوربین فیلمبرداری می‌گویند با توجه به اینکه هر از چند گاهی تکنولوژی جدیدی در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مدل‌های جدید هم وارد بازار می‌شوند، روند قیمت‌ها در بازار نزولی است و این موضوع باعث شده است تا افراد بیشتری به جرگه کاربران این کالا بپیوندند. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر دوربین‌های فیلمبرداری خانگی، به ویژه نمونه‌های ‌هارددیسکی در بازار فروش بیشتری دارند تا نمونه‌های گران قیمت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای. فعالان بازار همچنین برندهای canon،sony،panasonic،jvc و Samsung را از برندهای مطرح در زمینه عرضه انواع دوربین فیلمبرداری در بازار معرفی می‌کنند.
نسل جدید دوربین‌های فیلمبرداری
با وجودی که برخی از فعالان بازار معتقدند دوربین‌های ‌هارددیسکی به دلیل اینکه ظرفیت حافظه بالاتری دارند، تصاویر را با کیفیت بالاتری ضبط و پخش می‌کنند و قدرت نگهداری تصاویر در آنها بالا است، اما گروهی از فعالان بازار بر این اعتقادند که استفاده از این دوربین‌ها به دلیل اینکه مصرف برق بالایی دارند و همچنین در برابر ضربه ‌هارددیسک آنها دچار مشکل می‌شود، چندان مقرون به صرفه نیست؛ اما به گفته برخی از فعالان این صنف در حال حاضر دوربین‌های‌ هارددیسکی در بازار فروش بیشتری دارند تا نمونه‌های مموری‌خور و دوربین‌های مبتنی بر سیستم فلش و ... زیرا این دوربین‌ها مبتنی بر تکنولوژی جدید هستند و بازار جهانی در دست این دوربین‌ها است. مهوار الکتریک هم نمونه‌های ‌هارددیسکی را از پرفروش‌های بازار معرفی کرد که به دلیل اینکه ظرفیت حافظه بیشتری در اختیار کاربر قرار قرار می‌دهند، فروش بالایی دارند؛ اما آفومار، عرضه‌کننده دوربین‌های فیلمبرداری canon می‌گوید: در حال حاضر نسل دوربین‌های ‌هارددیسکی در حال انقراض است و دوربین‌های مبتنی بر سیستم فلش وارد بازار شده‌اند و این دوربین‌ها آمده‌اند تا پا جای پای دوربین‌های ‌هارددیسکی بگذارند.
بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر برخی برندها از جمله canon چندان روی دوربین‌های‌ هارددیسکی مانور نمی دهند. بر اساس اعلام این شرکت، در حال حاضر دوربین‌های مبتنی بر سیستم فلش وارد بازار شده‌اند که معایب دوربین‌های‌ هارددیسکی را ندارند.
به عبارتی در این دوربین‌ها سیستم فلش مانند یک کارت حافظه داخلی عمل می‌کند و تا 10 ساعت قابلیت ضبط فیلم دارد. این دوربین‌ها هم به حافظه اینترنال و هم اکسترنال مجهزند و انتقال فیلم از دوربین به کامپیوتر و... را راحت‌تر می‌کند. این شرکت مدل‌های
HF-۲۱،HF-۲۰ و HF۲۰۰ را از دوربین‌های فیلمبرداری نیمه‌حرفه‌ای CANON معرفی کرد که مبتنی بر سیستم فلش است و به حافظه ۱۶ گیگابایتی مجهزند.
این دوربین‌ها قابلیت ضبط ده ساعت فیلم را داشته و به راحتی می‌توان این فیلم‌ها را روی کامپیوتر و... ضبط و سپس مجددا از حافظه خالی استفاده کرد. این دوربین‌ها به ترتیب همراه با کارت حافظه و کیف رایگان با قیمت 900 هزار تومان، یک میلیون و 100 هزار تومان و 767 هزار تومان به فروش می‌رسند. مدل‌های HF-S10 و HF-S11 نیز از دوربین‌های حرفه‌ای و جدید CANON هستند که به ترتیب با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان و یک میلیون و 800 هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین مدل‌های FS-200 و FS-20 از پرفروش‌ترین دوربین‌های فیلمبرداری خانگی هستند که به همراه یک حافظه 16 گیگابایتی و کیس به ترتیب با قیمت 297 هزار تومان و 405 هزار تومان به فروش می‌رسند. مدل‌های FS-21 و FS-22 نیز نمونه‌های دیگری از دوربین‌های فیلمبرداری خانگی پرفروش CANON هستند که به ترتیب با یک کارت SD با ظرفیت 8 گیگابایت با قیمت 535 هزار تومان و 632 هزار تومان به فروش می‌رسند. حافظ پخش، عرضه‌کنندگان دوربین‌های فیلمبرداری سامسونگ هم با تایید گفته‌های شرکت آفومار گفت: در حال حاضر دوربین‌های‌ هارددیسکی در حال انقراض هستند، زیرا این دوربین‌ها به دلیل مصرف برق بالایی که دارند، تنها یک ساعت شارژ باتری را نگه می‌دارند و پس از یک ساعت نیاز به شارژ مجدد دارند.
ولی دوربین‌های مموری‌خور این نقیصه را ندارند و تا سه برابر بیشتر از دوربین‌های ‌هارددیسکی شارژ نگه می‌دارند.
اما اصغرزاده، کارشناس فروش شرکت سونی مرکزی، یکی از عرضه‌کنندگان دوربین‌های فیلمبرداری سونی در این باره می‌گوید: اگر چه دوربین‌های مبتنی بر سیستم فلش وارد بازار شده‌اند و قابلیت‌های خوبی هم دارند، اما دوربین‌های‌ هارددیسکی جایگاه خاصی نزد مصرف‌کنندگان دارند و در حال حاضر سری SR از دوربین‌های فیلمبرداری سونی جزو پرفروش‌های بازار هستند. به گفته وی، مدل‌های
SR-۶۷،SR-۴۷و SR-۸۷ از دوربین‌های فیلمبرداری پرفروش ‌هارددیسکی سونی هستند که به ترتیب با قیمت ۴۵۰ هزار تومان، ۴۷۰ هزار تومان و ۵۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.
مدل‌های FULL HD این برند هم قیمتی حدود 665 هزار تومان تا یک میلیون و 160 هزار تومان دارند که در این بین مدل XR-520 از نمونه‌های با قابلیت و گران قیمت است و با قیمت یک میلیون و 60 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی مدل CX-100 را نیز از دوربین‌های فیلمبرداری مموری‌خور پرفروش بازار معرفی کرد که با قیمت 665 هزار تومان به فروش می‌رسد.
پاناسونیک نیز مانند سونی به حضور پررنگ و جایگاه محکم دوربین‌های‌ هارددیسکی معتقد است. بر اساس اعلام این شرکت، مدل‌های H۸۰ا،H۹۰، اHS۲۰۰ و HS۳۰۰ از دوربین‌های ‌هارددیسکی پرفروش پاناسونیک در بازار هستند که به ترتیب با قیمت ۴۶۰ هزار تومان، ۴۸۵ هزار تومان، یک میلیون و ۴۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.
همچنین مدل S26 از دوربین‌های مموری خور پرفروش پاناسونیک است که با قیمت 390 هزار تومان به فروش می‌رسد. نادمی، مدیر فروش شرکت مهوار الکتریک، عرضه‌کننده دوربین‌های JVC نیز مدل GZ-X900 را از دوربین‌های فیلمبرداری حرفه‌ای مموری‌خور این برند معرفی کرد که یک دوربین FULL HD است و قابلیت عکاسی با وضوح 9 مگاپیکسل را دارد و مزیت منحصر به فرد آن این است که قابلیت ثبت 500 فریم در ثانیه را دارد. بدنه این دوربین نیز از جنس کربن است و با قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی مدل GC-FM1 را نیز نمونه‌ای دیگر از دوربین‌های فیلمبرداری مموری‌خور JVC معرفی کرد که ابعاد آن در حد گوشی موبایل است و یک دوربین FULL HD است و با قیمت 290 هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل MG-630 هم از دوربین‌های ‌هارددیسکی معمولی JVC است که فیلم را با کیفیت بالا روی‌ هارد ضبط می‌کند و با قیمت 490 هزار تومان به فروش می‌رسد. وی مدل HD-320 را نیز از دوربین‌های فیلمبرداری FULL HD‌ هارددیسکی این برند معرفی کرد که 120 گیگابایت ظرفیت حافظه آن است و با قیمت 990 هزار تومان به فروش می‌رسد.
مهوار الکتریک همچنین مدل MS-۱۳۰ را از دوربین‌های جدید که مبتنی بر حافظه فلش است معرفی کرد که ۱۶ گیگابایت حافظه فلش داشته و علاوه بر این به کارت حافظه ۴ گیگابایتی هم مجهز است و با قیمت ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

معرفی برخی از مدل‌های پرفروش دوربین فیلمبرداری در بازار

مدل XR-۵۲۰
گارانتی شرکت بازرگانی ایران
قیمت۱۱۶۰۰۰۰ تومان

مدل HF200
گارانتی آفومار
قیمت767000 تومان

مدل HD-۳۲۰
گارانتی مهوارالکتریک
قیمت۹۹۰۰۰۰ تومان