محققان در دانشگاه‌های پرینستون و کلتک موفق به ابداع لاستیک‌های مولد انرژی شده‌اند که می‌تواند انرژی ناشی از راه رفتن بر روی آن را ذخیره کرده و برای شارژ ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار دهد.

این ماده از نانورشته‌های ZPT یا Lead Zirconate Titanate ساخته شده است. سطحی سرامیکی که از خواص فیزوالکتریکی برخوردار بوده و می‌تواند در زمانی که تحت فشار قرار داشته باشد از خود انرژی الکتریکی تولید کند. تراشه‌های فیزو-لاستیکی درون سیلیکونی شفاف قرار داده شده‌اند تا در زمان خمیده شدن قادر به تولید انرژی باشند.

دانشمندان می‌گویند این صفحات لاستیکی را می‌توان روزی در کف‌کفش‌ها مورد استفاده قرار داد تا با کمک انرژی به وجود آمده به واسطه فشار وارد شده روی کفش‌ها بتوان تلفن‌های همراه را با کمک راه رفتن شارژ کرد. همچنین امکان قرار دادن این تراشه‌ها در بدن انسان نیز وجود خواهد داشت تا به تامین انرژی مورد نیاز تجهیزات پزشکی بپردازد. برای مثال می‌توان با استفاده از مواد زیستی این تراشه را در نزدیکی شش انسان قرار داد تا با حرکات این اندام بتواند انرژی مورد نیاز دستگاه تنظیم ضربان قلب را تامین کند. به این شکل می‌توان نیاز به انجام جراحی را برای تعویض باتری‌های این دستگاه کاهش داد.