بازار دیجیتال- همان طور که ما ماه‌های پایانی سال را می‌گذرانیم چینی‌ها نیز خود را برای تعطیلات سال نوی خود آماده می‌کنند و قطعا در این برهه زمانی دو هفته‌ای میزان عرضه کالاهای تولیدی این کشور به ایران کاهش می‌یابد. از طرفی، بر اساس اعلام واردکنندگان، چینی‌ها برای ارائه محصول به سایر کشورها به ویژه ایران قوانین جدیدی در نظر گرفته‌اند که بر اساس آن واردکنندگان باید حدود یک ماه قبل برای کالای مورد نظر به کارخانه‌های چینی سفارش دهند و به عبارتی تولید بر اساس سفارشی که از قبل به کارخانه‌ها داده شده است صورت می‌گیرد. در این صورت باید تا قبل از آغاز تعطیلات سال نوی چین محصولات جدید وارد کشور شوند، زیرا در غیر این صورت ورود کالاهای جدید را باید به سال جدید شمسی موکول کرد. فعالان بازار معتقدند با این تفاسیر این احتمال وجود دارد که طی دو هفته آینده در بازار کالاهای مختلف از جمله رایانه با افزایش قیمت‌ها و کاهش عرضه مواجه شویم.در این رابطه با زمان‌پور، یکی از فعالان بازار رایانه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که می‌خوانید:

* فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند بازار خرید و فروش کامپیوتر طی دو هفته آینده به دلیل فرا رسیدن تعطیلات سال نوی چین با کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود. پیش‌بینی شما از روند قیمت‌ها در بازار طی هفته‌های آینده چیست؟

با توجه به اینکه چین یکی از تولیدکنندگان بزرگ به شمار می‌رود، هر سال با نزدیک شدن به تعطیلات دو هفته‌ای این کشور بازار خرید و فروش رایانه با کاهش شدید موجودی مواجه می‌شود و به تبع آن قیمت‌ها نیز رشد می‌کند. امسال هم با توجه به اینکه تولیدات این کشور سفارشی شده است به نظر می‌رسد بازار با کاهش موجودی مواجه شود.

* اما فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا در بازار خبر می‌دهند. با این وجود باز هم کاهش عرضه موجب رشد قیمت‌ها می‌شود؟

به طور کلی زمانی که عرضه کالایی در بازار کاهش یابد قیمت‌ها افزایش می‌یابد. از طرفی در یک ماه پایانی سال معمولا بازار تا حدودی با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد که بازار تا چه زمانی با کاهش تقاضا مواجه است.

* یعنی این احتمال وجود دارد که اسفند ماه دوران رونق (حتی به صورت محدود) در بازار باشد؟

هر چیزی امکان دارد. باید به این نکته هم توجه داشت که معمولا ماه‌های پایانی سال فصل حسابرسی شرکت‌ها و فروشندگان است و به همین دلیل فعالان بازار برای تسویه حساب‌های خود ناچارند کالاها را به فروش رسانند. از طرفی اکثر فعالان بازار قصد دارند انبارها را برای محصولات جدید خالی کنند و به همین دلیل کالاهای قدیمی را با تخفیف‌های بیشتری به فروش می‌رسانند. برخی از مراکز خرید و فروش رایانه هم با برگزاری جشنواره‌های فروش نوروزی به فروشندگان برای به فروش رساندن کالاهای خود کمک می‌کنند.