به گفته معاون وزیر ارتباطات تا به حال بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان وام در اختیار شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات قرار گرفته است. مهدی اخوان، معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما به دنبال آنیم که تسهیلات مالی از طرف وزارتخانه در اختیار شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات قرار دهیم.

او افزود: در داخل وزارتخانه کمیته وام وجوه اداره شده داریم که این وام‌ها را با بهره‌های ۵/۲، ۵/۴ و ۵/۶ درصد در اختیار قرار می‌دهد که عملا فقط هزینه کارمزد از آن‌ها گرفته می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد: از حدود یک ماه گذشته تغییر جهت‌گیری در کمیته‌ وام اعمال کردیم و آن این بود که در سیاست‌گذاری انجامی اعلام کردیم از این به بعد به جای اینکه این وام‌ها به شرکت‌هایی تعلق بگیرد که بیشتر کارهای توسعه‌ای انجام می‌دهند این جهت‌گیری را ببریم به سمت دو نوع شرکت.

وی ادامه داد: یک نوع از این شرکت‌ها شرکت‌هایی هستند که در حوزه فن‌آوری‌ فعالیت می‌کنند و در واقع شرکت‌های دانش بنیان هستند و برروی تولید بومی کار می‌کنند و مدل شرکت‌های دوم هم شرکت‌هایی است که در حوزه صادرات می‌خواهند فعال شوند. امیدواریم بتوانیم از این دو نوع شرکت حمایت کنیم و در بحث صدور خدمات فنی مهندسی یک گام به جلو داشته باشیم.

او با بیان اینکه وزیر ارتباطات تاکید دارند دانشکده مخابرات تا پیش از پایان سال جاری به شرکت مخابرات ایران منتقل شود، گفت: ما در حقیقت حتی برای سال بعد هم بودجه‌ای برای آن در نظر نگرفتیم، یعنی فرض را بر این دیدیم که این انتقال به صورت قطعی اتفاق می‌افتد پس اگر مرکز تحقیقات را به عنوان مرکز پژوهشی و دانشکده مخابرات را به عنوان مرکز آموزش و بازوی معاونت آموزش و پژوهش وزارت ICT در نظر بگیریم عملا این دو مرکز را با هم ادغام کردیم.