بازار دیجیتال- گوشی‌های جواهر نشان یا همان اعیانی‌های معروف خودمان که تا پیش از این، یعنی حدود یک سال قبل به‌رغم قیمت‌های چند میلیونی که داشتند، بازار گرم و پررونقی داشتند این روزها نه تنها با کاهش شدید تقاضا مواجه شده‌اند، بلکه قیمت این گوشی‌ها هم در بازار به شدت کاهش یافته است.

به گفته فعالان بازار خرید و فروش این گوشی‌ها در پاساژ پایتخت، افت قیمت‌ها در حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان می‌رسد. به عنوان مثال گوشی که سابق بر این با قیمت چهار میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون با قیمتی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ و گاه ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برخی از فعالان بازار هم می‌گویند کاهش قیمت‌ها در مورد گوشی‌هایی با قیمت بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ بیشتر است تا گوشی‌های چهار پنج میلیونی؛ زیرا گوشی‌های چهار پنج میلیونی از پوشش طلا و جواهرات نزدیک به اصل ساخته شده‌اند؛ در حالی که گوشی‌های ارزان قیمت‌تر از جواهرات بدل و ... ساخته شده‌اند و سود بیشتری را تاکنون عاید فروشندگان کرده‌اند. پس می‌توان این گوشی‌ها را با قیمت پایین‌تر به فروش رساند.

در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

* بازار خرید و فروش گوشی‌های جواهرنشان و گران قیمت در حال حاضر چگونه است؟

طی چند ماه اخیر بازار خرید و فروش این کالاها به شدت راکد شده و حتی کاهش قیمت‌ها هم کمکی به افزایش تقاضا برای این گوشی‌ها نکرده است.

* کاهش قیمت‌ها در چه حد بوده است؟

در مورد گوشی‌های چهار پنج میلیون تومانی کاهش قیمت‌ها در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بوده است؛ اما در مورد گوشی‌های یکی دو میلیون تومانی شاهد افت بیشتر قیمت‌ها در بازار هستیم؛ زیرا این نمونه‌ها به جواهرآلات اصل مزین نیستند و دست فروشنده برای دادن تخفیف بیشتر باز است.

* یعنی جواهر‌آلات نمونه‌های گران قیمت‌تر اصل است؟

بله. این گوشی‌ها یا به پوشش طلا یا جواهرات اصل مزین هستند. برخی از گوشی‌ها قیمتی بالای یکصد میلیون تومان دارند که به صورت سفارشی وارد بازار می‌شوند و توسط جواهرفروشان به فروش می‌رسند.