17 اینچ‌ها دیگر  پرفروش‌ نیستند

بازار دیجیتال- این که چه سایز مانیتوری مناسب کاربران است موضوعی است که شاید در نگاه اول اهمیت چندانی نداشته باشد، ولی یکی از فاکتورهای مهم هنگام انتخاب این کالا است.

تا قبل از این که مانیتور‌های سایز بزرگ و البته صفحه عریض وارد بازار شوند مانیتورهای ۱۷ اینچ معمولی جزو پرفروش‌های بازار بودند، اما اینک این مانیتورها جای خود را به سایز‌های بزرگ‌تر یا ۱۷ اینچ‌های صفحه عریض داده‌اند.

البته برخی از فعالان بازار معتقدند کاهش قیمت‌ها کمک بزرگی به پرفروش شدن مانیتورهای سایز بزرگ کرده است و اگر تا یکی دو سال قبل با مبلغی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌توانستیم

یه مانیتور ۱۷ اینچ معمولی بخریم اکنون با همین مبلغ می‌توانیم یک مانیتور ۱۹ اینچ صفحه عریض یا ... خریداری کنیم.

یکی از فعالان بازار مانیتور در این زمینه می‌گوید: با عرضه مانیتورهای صفحه عریض (wide) به بازار و همچنین عرضه مانیتور تلویزیون به طور گسترده به بازار، بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از مانیتورهای سایز بزرگ که به جای تلویزیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده کنند تا یک مانیتور ۱۷اینچ.

به گفته این فروشنده، عرضه گسترده مانیتورهای وطنی نیز عامل مضاعفی شد برای جلب توجه مصرف‌کنندگان به سوی مانیتورهای سایز بزرگ.

عباس محمدی، یکی دیگر از فعالان بازار در این‌باره می‌گوید: اگر چه تعرفه واردات مانیتورهای ۱۹ تا ۲۴ اینچ افزایش یافته است، اما به دلیل اینکه تولیدات داخلی در این زمینه روند رو به رشدی داشته و در مقابل قیمت‌ها سیر نزولی داشته تقاضا برای این مانیتورها نسبت به ۱۷ اینچ‌ها افزایش یافته است.

فروشندگان همچنین از ثبات قیمت مانیتور طی هفته گذشته در بازار داخلی خبر دادند و گفتند، اگر چه برخی از تولیدکنندگان داخلی قیمت‌ها را به دلیل رشد قیمت پنل‌های ال سی دی افزایش داده‌اند، اما به دلیل عرضه محدود مانیتورهای وارداتی به بازار داخلی قیمت‌ها در بازار داخلی تقریبا ثابت مانده و حتی در پاره‌ای موارد مانیتورهای وارداتی با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. طاهری، یکی از واردکنندگان مانیتور در این باره می‌گوید: علت کاهش قیمت برخی از مدل‌های مانیتورهای وارداتی در بازار داخلی این است که اکثر وارد‌کنندگان به دلیل کاهش تقاضا ناچار شده‌اند قیمت‌ها را کاهش دهند و این مانیتورها را به فروش رسانند تا بتوانند در بخش دیگری فعالیت کنند.

یک فروشنده دیگر می‌گوید: به نظر می‌رسد تغییر نرخ تعرفه کار خود را کرد و در حال حاضر بازار مانیتور، شامل دو برند شده است.