هر چه ارزان‌تر پرفروش‌تر

نگار متین‌نیا

بازار دیجیتال- مینی لپ‌تاپ‌ها این روزها بازار گرم و پررونق‌تری نسبت به سایر نمونه‌های رایانه‌های قابل حمل در بازار داخلی دارند و فعالان بازار معتقدند ورود این مینی لپ‌تاپ‌های کم حجم به بازار تا حدود زیادی در بی‌رونق شدن بازار لپ‌تاپ‌هایی که به صفحه نمایش‌های بزرگ مجهزند موثر بوده است.

به اعتقاد فعالان بازار، قیمت پایین این مینی‌لپ‌تاپ‌ها عامل مهمی در فروش بالای آنها است و فروش اندک مینی لپ‌تاپ‌های سونی که قیمتی بالاتر از سایر برندها دارد، موید این امر است که مصرف‌کنندگان ایرانی تنها به صرف ارزان قیمت بودن این کالاها اقدام به خرید می‌کنند.

اما یکی از عرضه‌کنندگان مینی لپ‌تاپ‌های سونی در این باره می‌گوید، درست است که مینی لپ‌تاپ‌ها در بازار داخلی به دلیل قیمت پایینی که دارند پرفروشند، اما برخی از خریداران انتظار خود را از کالایی که می‌خرند مشخص می‌کنند و بعد اقدام به خرید می‌کنند.

به عنوان مثال توجه به حجم و وزن مینی‌لپ‌تاپ، قابلیت‌هایی که مینی لپ‌تاپ دارد نزد برخی از مصرف‌کنندگان اهمیت بیشتری دارد تا قیمت آن.

به گفته این فروشنده، این ادعا که مینی‌لپ‌تاپ‌های سونی در بازار کم فروش هستند، آن هم به دلیل قیمت بالایی که دارد درست نیست. بلکه باید بگوییم مینی‌لپ‌تاپ‌های سونی قابلیت‌هایی دارند که سایر نمونه‌های این کالا فاقد آن هستند. به عنوان مثال کیبورد این مینی‌لپ‌تاپ‌ها طوری طراحی شده است که کاربر به راحتی می‌تواند با آن کار کند و احساس نکند با یک مینی‌لپ‌تاپ کار می‌کند. همچنین صفحه نمایش مینی‌لپ‌تاپ‌های سونی وضوح بالایی دارند.

البته سایر فعالان بازار معتقدند مینی‌لپ‌تاپ‌های برندهای دیگر هم دارای این قابلیت‌ها هستند و این دلایل نمی‌تواند توجیه خوبی برای قیمت بالای مینی لپ‌تاپ‌های سونی باشد.

یکی دیگر از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های سونی در این باره می‌گوید، مینی‌لپ‌تاپ‌های سونی به امکانات فنی پیشرفته‌ای مجهزند. از طرفی کاربر با استفاده از این کالا می‌تواند به دلایل دیگر این اختلاف قیمت بین مینی‌لپ‌تاپ‌های سونی و نمونه‌های دیگر با سایر برندها پی برد.

به هرحال فعالان بازار و حتی فروشندگان لپ‌تاپ‌‌های سونی هم بر این باورند قیمت پایین مینی‌لپ‌تاپ‌ها مهم‌ترین عامل در گزینش این کالاهای جمع و جور در بازار داخلی است و متاسفانه کاربران ایرانی به سایر نکات مانند تجهیزات فنی و ... توجه چندانی ندارند.

فعالان بازار همچنین به رکود حاکم بر بازار اشاره کرده و می‌گویند، با توجه به نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها در بازار‌های جهانی افزایش یافته است، اما این اتفاق به دلیل شرایط بازار در بازار داخلی نیفتاده و قیمت‌ها همچنان روندی نزولی دارند.

فعالان بازار همچنان به عدم تمایل خریداران به خرید نمونه‌های جدید لپ‌تاپ اشاره کرده و می‌گویند، با وجودی که مدل‌های جدید با قیمت‌های منطقی و گاه پایین تر از بازار جهانی وارد بازار شده‌اند، اما باز هم متقاضیان چندانی ندارند. این در حالی است که برخی از فعالان می‌گویند، به طور معمول قیمت لپ‌تاپ بنا به دلایلی در بازار داخلی کمتر از بازارهای جهانی است و این نمی‌تواند عاملی برای جلب توجه مصرف‌کنندگان باشد و برای نجات بازار از این حالت باید چاره‌ای اساسی کرد.