بازار دیجیتال- بر اساس اظهارات مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در یک سال گذشته این سازمان سرویس‌دهی حدود ۳۰۰ شرکت اینترنتی فعال بدون پروانه و شرکت‌هایی را که پروانه خود را تمدید نکرده‌‌اند، قطع کرده است. برای آگاهی بیشتر از دلیل این قطعی و چگونگی تشخیص کاربران برای گرفتن سرویس از شرکت‌های قانونی و غیرقانونی با علی ذوالقدری‌ها، مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات، گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌‌خوانید:

علت اصلی قطع شدن سرویس این ۳۰۰ شرکت چه بوده است؟

در حال‌حاضر، شرکت‌های زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند که این شرکت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

بسیاری از این شرکت‌ها بدون مجوز رگولاتوری فعالیت می‌کنند یا مجوز آنها به دلیل قدیمی بودن باطل شده، سازمان تنظیم مقررات از همه شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت درخواست کرده برای ادامه فعالیت خود اقدام به تجدید مجوز کنند.

بسیاری از شرکت‌ها برای تمدید مجوز به سازمان تنظیم مقررات مراجعه کرده‌اند، اما همچنان شرکت‌های بدون مجوز معتبر وجود دارند که نه دست به ارائه مدرک زده‌اند و نه مدارک ارائه شده خود را تکمیل کرده‌اند. به همین دلیل، سازمان تنظیم مقررات از چند ماه گذشته شروع به قطع سرویس این شرکت‌ها کرده است؛ یعنی سازمان برای سامان دادن به این بازار چنین شرکت‌هایی را که نه در خواست مجوز می‌دهند، نه به دنبال تکمیل پرونده خود می‌آیند و نه پروانه خود را تمدید می‌کنند، تعطیل می‌کند.

تکلیف این شرکت‌ها که خدمات‌دهی آن‌ها قطع شده است، در آینده چه خواهد بود؟

رگولاتوری چندین بار با درج اطلاعیه، اخطارهایی به این شرکت‌ها داده و خواستار تمدید مجدد پروانه شرکت‌ها شده است، اما در کل شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان از سوی رگولاتوری متوقف شده تا یک سال نمی‌توانند درخواست پروانه بدهند.

در حال حاضر، چه تعداد شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند که از بین آن‌ها خدمات ۳۰۰ شرکت قطع شده است؟

این یک آمار تخمینی است و الزاما خدمات ۳۰۰ شرکت قطع نشده است. همچنین هم‌اکنون شرکت‌های فعال در این حوزه بالای ۴۰۰ شرکت هستند و شرکت‌هایی هم هستند که به تازگی شروع به فعالیت و گرفتن پروانه کرده‌اند.

در خبر‌ها و همان طور که اظهار کردید شرکت‌هایی هستند که بدون مجوز فعالیت می‌کنند. کاربران یا شرکت‌ها چگونه می‌توانند شرکت‌های دارای مجوز را از شرکت‌های بدون مجوز تشخیص دهند و آیا هم‌اکنون سازمان تنظیم مقررات لیست مدونی از این شرکت‌ها در اختیار دارد؟

متاسفانه ما در حال حاضر آماری از این شرکت‌ها نداریم تا در اختیار عموم بگذاریم، اما در آینده نزدیک لیستی از شرکت‌های فعال مجاز و غیرمجاز همراه با آمار و اطلاعات این شرکت‌ها را روی سایت جدید سازمان تنظیم مقررات که به زودی به‌روزرسانی خواهد شد، می‌گذاریم تا هم کاربران و هم شرکت‌ها بتوانند بهترین شرکت‌ها را برای سرویس‌دهی انتخاب کنند.