بازار دیجیتال- مدیرعامل شرکت پست گفته است به زودی با سرمایه‌ای میلیاردی پست‌چی‌های ایرانی PDA به دست می‌گیرند و به این ترتیب قادر خواهند بود که از نرم‌افزار مسیریابی بهره بگیرند.

نرم‌افزارهای مسیریابی که اخیرا با معرفی نقشه و گوشی‌های خاص مسیریابی محبوبیت یافته‌اند، قادرند تا سریع‌ترین مسیر را به مشترک اعلام کنند. استفاده از PDA‌ها از چند سال پیش در بسیاری از رستوران‌ها نیز رایج شده و عمدتا هنگام گرفتن سفارش و غالبا برای نمایش به روز بودن و مجهز بودن به رخ مشتری کشیده می‌شود. با این حال چندی نگذشت که همان مشتریان نیز فهمیدند خیلی از این دستگاه‌ها عملا برای کاربردهای تشریفاتی کارکردی ندارند.

حالا شرکت پست می‌خواهد از این دستگاه‌ها برای پستچیانی استفاده کند که هنوز بسیاری از آنان با کمترین امکانات محموله‌های مردم را به دست صاحبان آنها می‌رسانند.

این سرمایه‌گذاری میلیاردی به چند دلیل کاربردی تشریفاتی می‌یابند. نخست اینکه نرم‌افزارهای مسیریابی در ایران هنوز از نقشه‌های قابل اطمینان و به روزی بهره نمی‌برند. اغلب این نقشه‌ها به دلیل تغییرات مکرر در مسیرهای خیابان، دوربرگردان‌ها و ... اطلاعات قدیمی دارند و با یک محاسبه مسیر غلط قابل مقایسه با تجربه ذهنی بسیاری از ماموران پستی از آدرس خیابان‌ها و کوچه‌ها نیستند.

دوم اینکه این نرم‌افزارها هنوز آنقدر ابتدایی هستند که قابلیت دریافت اطلاعات ترافیک و محاسبه آنها را ندارند، بنابراین باز هم تجربه فرد پست‌چی در پیدا کردن خلوت‌ترین مسیر بیشتر به کار می‌آید.

نکته سوم اینکه استفاده از PDA‌ها حتی هنگام رانندگی در ماشین هم سخت است چه برسد به استفاده از آن روی موتور پست‌چی که اگر نگوییم غیر ممکن، بسیار پرخطر است.

به نظر می‌رسد با توجه به این موارد استفاده از PDA‌ها در پست هر چند می‌تواند در نگاه اول پرستیژ و کلاس خاص خود را داشته باشد، اما در سطح یک محصول تشریفاتی باقی می‌ماند.

یادم می‌آید سال گذشته برای دریافت یک گذرنامه و ارسال یک محموله چندین بار گذرم به اداره پست افتاد و دیدم که وضعیت تا چه حد نابسامان و از هم گسسته است. ما همواره سازمان‌ها و نهادها را به توسعه بیشتر در حوزه IT دعوت می‌کنیم، اما شاید اگر هزینه این سرمایه‌گذاری روی ایجاد زیرساخت‌های پستی کشور و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان صرف شود بهتر از مجهز کردن پستچیان به دستگاهی است که عملا استفاده چندانی برای آنها نخواهد داشت.