پیامدهای  عرضه گسترده رایانه‌های همراه

بازار دیجیتال- کاهش شدید قیمت انواع لپ‌تاپ و عرضه گسترده مینی لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت تا حدود زیادی به تغییر وجهه لپ‌تاپ‌ها کمک کرده است و اکنون دیگر این کالا مانند سال‌های قبل یک کالای لوکس به حساب نمی‌آید. در چنین شرایطی اکثر کاربران رایانه این کالا را جایگزین رایانه‌های رومیزی یا همان pc‌ها کرده‌‌اند.

فعالان بازار بر این باورند که افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ نسبت به سال‌های قبل باعث شده است تجهیزات کامپیوتری که در pc‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت کم‌فروش شوند. در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

* افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ، تاثیری در بازار خرید و فروش کالاهایی مانند مادربورد، کیس، کیبورد و... که بیشتر برای pc‌ها خریداری می‌شد داشته است؟

بله. تا حدودی بازار خرید و فروش این کالاها بی‌رونق‌تر از سابق شده است، البته این کالاها همچنان به بازار عرضه می‌شوند و مشتریان خاص خود را دارند، ولی میزان تقاضا مانند سابق نیست.

* این موضوع تاثیری در قیمت‌ها نیز داشته است؟

قیمت‌ها که معمولا روندی نزولی دارد، ولی تا حدودی نیز کاهش تقاضا با کاهش عرضه همراه شده است و نمی‌توان گفت کاهش تقاضا تاثیر چندانی بر قیمت‌ها داشته است.

* ‌یعنی همگام با کاهش تقاضا، عرضه هم در حد قابل توجهی کاهش یافته است؟

بله، ولی شرکت‌های واردکننده مدل‌های جدید را وارد بازار می‌کنند و تنها اتفاقی که افتاده این است که تا حدودی عرضه نمونه‌های بدون گارانتی در بازار کاهش یافته است.