به مارک کالایی که می‌خرید توجه کنید

بازار دیجیتال- حضور کالاهایی با برندهای متفرقه که نام آنها نزدیک به برندهای اصلی و اورجینال است نه تنها باعث سردرگمی خریداران شده است، بلکه اعتراض واردکنندگان برندهای اورجینال را نیز در پی داشته است.

برندهایی مانند GENEROUS، MAXOR و... از برندهای متفرقه‌ای هستند که اکثر خریداران به دلیل نزدیکی نام آنها با برندهای اصلی اقدام به خرید می‌کنند و حتی برخی از خریداران مبتدی تا مدت‌ها متوجه نمی‌شوند، آنچه خریده‌‌اند یک نمونه کپی شده از نمونه‌های اورجینال است.

جالب اینجا است که اعتراض واردکنندگان برندهای اورجینال در این زمینه به جایی نرسیده است و به همین دلیل این کالاها بدون هیچ مشکلی در بازار

خرید و فروش می‌شوند. فعالان بازار معتقدند گرایش خریداران به استفاده از این کالاهای ارزان قیمت باعث ورود گسترده این کالاها به بازار شده است و اگر این کالاها در بازار مشتری نداشته باشند به این گستردگی وارد بازار نمی‌شوند. در این رابطه گفت‌و‌‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

در مورد کالاهایی که با برندهای نزدیک به اورجینال در بازار به فروش می‌رسند توضیح دهید. این کالاها چگونه با وجود تقلبی بودن به این راحتی در بازار خرید و فروش می‌شوند؟

در حال حاضر با توجه به شرایط بازار مصرف‌کنندگان خواهان خرید کالاهای ارزان قیمت هستند و اکثرا با آگاهی نسبت به این موضوع که کالایی که می‌خرند تقلبی یا با نام شبیه به اصل است آن را خریداری می‌کنند.

در حال حاضر هم در بازار موس، وب‌کم، هدفون و... نمونه‌هایی که با نام شبیه به اصل به فروش می‌رسند موجودند.

اختلاف قیمت‌ها در چه حد است؟

کالاهایی که با نام شبیه به اصل به روش می‌رسند حدودا ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزن‌تر از نمونه‌ای اورجینال هستند.

آیا نظارتی در بازار برای جلوگیری از فروش این کالاها صورت نمی‌گیرد؟

در شرایط فعلی حتی برخی از عرضه‌کنندگان اورجینال هم در کنار محصولات خود نمونه‌های تقلبی را نیز به فروش می‌رسانند. علت هم روشن است. قیمت پایین این کالاهای تقلبی. با این شرایط نظارت چندانی هم بر بازار نمی‌شود، زیرا در این صورت بازار راکدتر از قبل می‌شود.