درگیری اپل و نوکیا بالا گرفت

اپل در اقدامی‌ تلافی‌جویانه و در پی شکایت نوکیا از این شرکت رایانه‌ای از بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در دنیا شکایت کرد.

حدود یک ماه قبل نوکیا به دلیل استفاده اپل از فناوری‌های مختلف و نقض قوانین انحصاری در ساخت آیفون از این شرکت به دادگاه شکایت کرد. نوکیا در این شکایت خود مدعی شد که ۱۰ حق انحصاری از سوی اپل نقض شده است که بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در دو دهه گذشته در تلاش برای توسعه این فناوری‌ها بوده و در این مدت بیش از ۴۰ میلیارد یورو در بخش تحقیقات و توسعه آنها سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته نوکیا، آیفون اپل حقوق انحصاری این شرکت را درباره ضوابط فناوری‌های جی. اس. ام، یو ام. تی. اس و لن بی‌سیم (Wlan) نقض کرده است.

اکنون اپل در اقدامی‌تلافی جویانه و در پاسخ به نوکیا ضمن تکذیب این ادعای بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌همراه در دنیا اظهار داشت که نوکیا برای ساخت تلفن همراه هوشمند N۹۷ ، امتیاز ۱۳ فناوری به کار رفته در آیفون را سرقت کرده است. این ادعا از نظر عددی ۱۰ در مقابل ۱۳ نیز شایان توجه است.

بروس سول، معاون رییس اپل در این خصوص توضیح داد: شرکت‌های دیگر باید با اختراع فناوری‌های متعلق به خود با ما رقابت کنند، اما نباید فناوری‌های ما را سرقت کنند.

براساس گزارش رویترز، نوکیا بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌همراه در دنیا است این درحالی است که پس از ورود آیفون و استقبال چشمگیر از این تلفن‌همراه اپل در بازارهای جهانی رقم سلطه این شرکت از ۴۱ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافت. تاکنون بیش از ۲۰ میلیون آیفون در دنیا به فروش رفته است.