بازار دیجیتال- از قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ، بسیاری از فعالان بازار تصور می‌کردند در این نمایشگاه مدل‌های جدید معرفی می‌شوند و پس از برگزاری نمایشگاه مصرف‌کنندگان برای خرید به بازار مراجعه کرده و میزان تقاضا در بازار نیز افزایش خواهد یافت.

اما این اتفاق نیفتاد و طی مدت اخیر میزان تقاضا برای کالاهای مختلف به ویژه لپ‌تاپ در حد بیشتری نسبت به قبل کاهش یافته است.

فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل کاهش شدید تقاضا در بازار کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ این است که در نمایشگاه الکامپ شرکت‌ها قیمت‌ها را پایین‌تر از آنچه در حقیقت بود اعلام می‌کردند و وقتی خریداران برای خرید به بازار مراجعه می‌کردند، متوجه می‌شدند قیمت‌ها بالاتر از آن چیزی است که در نمایشگاه اعلام شده بود.

به همین دلیل میزان تقاضا برای لپ‌تاپ در بازار در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

در این رابطه گفت‌و‌گوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود این اواخر میزان تقاضا برای لپ‌تاپ در حد بیشتر نسبت به قبل کاهش یافته است و علت هم اعلام قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار برای لپ‌تاپ در نمایشگاه است. این موضوع صحت دارد؟

بله. متاسفانه برخی از شرکت‌های واردکننده طی مدت برگزاری نمایشگاه قیمت‌ها را پایین از عرف بازار اعلام می‌کردند تا نظر مصرف‌کننده جلب شود و وقتی مصرف‌کننده برای خرید به بازار مراجعه کرد، قیمت‌ها را بیشتر از آنچه اعلام شده بود دیدند. به عبارتی بازارگرمی ‌برخی از شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه برای جلب توجه مصرف‌کنندگان باعث شد تا بازار

متضرر شود.

آیا علت این افزایش تقاضا نوسانات ارزی نبوده است؟ زیرا قیمت دلار طی روزهای اخیر به بالای ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

این موضوع تاثیر زیادی در بازار رایانه دارد و اما در شرایط فعلی بازار به دلیل کاهش شدید تقاضا نمی‌تواند زیاد ریسک کند و روی قیمت‌ها مانور دهد.