تلویزیون‌های LCD برق را می‌بلعند

ندا لهردی

عکس:پیش‌بینی قیمت تلویزیون‌های بزرگ در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱

سلیقه خریداران و تغییر آن همیشه در بازارهای مختلف تعیین‌کننده ‌است. در بازارهای رقابتی محصولات دیجیتال اما انگار این موضوع تاثیر‌گذاری بیشتری دارد تا جایی که این روزها تمایل کاربران به تماشای فیلم‌ها، انجام بازی‌های کامپیوتری و یا ضبط مسابقات ورزشی باعث شده است تا شرکت‌های تولید‌کننده به طراحی و تولید تلویزیون‌هایی با اندازه‌های بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر رو بیاورند. در واقع با افزایش رونق در بازار انواع تلویزیون‌های LCD به خصوص HDTVها و افزایش کاربردهای مختلف آن‌ها، کاربران و خریداران هم به تدریج استفاده از تلویزیون‌های با کیفیت با اندازه‌های بزرگ‌تر را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی در تلویزیون‌های کوچک‌تر ترجیح دادند.

این همان اتفاقی است که بازار انواع تلویزیون‌ها را دچار تحول کرد. به این ترتیب تغییر سلیقه کاربران همراه با گسترش تکنولوژی‌های جدید جعبه‌های جادوی قدیمی را به تصوری از پرده‌های سینمایی تبدیل کرده است.

با این اوصاف شرکت‌های تولید‌کننده برای حفظ سهم خود از این بازار با سلیقه کاربران همراه شده‌اند تا در نتیجه تلویزیون‌های بزرگ‌تر در سال‌های اخیر به محصولات پرفروش بازار انواع تلویزیون تبدیل شوند.

این روند اما گویا نگرانی فعالان محیط‌زیست و طرفداران مصرف بهینه انرژی را به همراه داشته است، تا جایی که آن‌ها را به فکر وضع قوانین جدید برای طراحی و تولید نسل‌های آینده انواع تلویزیون‌ها به خصوص تلویزیون‌های پرطرفدار HDTV انداخته است. با این اوصاف کارشناسان انرژی در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین بازار تلویزیون‌های HDTV (با وضوح تصویر بالا) زودتر از کارشناسان در کشورهای دیگر به فکر افتاده‌اند.

قوانین سخت برای کاهش مصرف

افزایش اندازه تلویزیون‌ها و به دنبال آن‌ها افزایش مصرف انرژی به تدریج می‌تواند بحران‌های جدی در زمینه صرفه‌جویی و ذخیره انرژی به وجود بیاورد؛ این همان موضوعی است که کارشناسان کمیسیون انرژی در شهر کالیفرنیا را به فکر وضع قوانین جدید برای تولیدکنندگان این محصولات انداخته است. به این ترتیب آن‌ها در روز هجدهم ماه نوامبر گذشته مقررات الزامی و مهمی را برای تولید‌کنندگان تلویزیون‌های HDTV وضع کردند تا بر اساس آن‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۱ تلویزیون‌های HDTV با اندازه‌های بزرگ‌تر از ۵۸ اینچ مصرف انرژی تا سه برابر کمتر از تلویزیون‌های امروزی داشته باشند و مصرف این تلویزیون‌ها از سال ۲۰۱۳ هم به کمتر از نصف مصرف این تلویزیون‌ها در حال حاضر کاهش پیدا کند. این کمیسیون اعلام کرده است که با اجرای این مقررات جدید انتظار می‌رود تا شهروندان کالیفرنیا بیش از یک میلیارد دلار در سال در هزینه‌های مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند.

آمار منتشر شده از سوی این کمیسیون نشان می‌دهد که مصرف برق شهروندان کالیفرنیای طی ۳۰ سال گذشته برابر ۷۰۰۰ کیلو وات ساعت در سال برای هر نفر بوده، در حالی که این رقم در این سال‌ها به ۱۲۰۰۰ کیلو وات ساعت رسیده است تا در نهایت مصرف برق این شهر را در سال به ۹ میلیارد کیلو وات ساعت برساند. به همین دلیل هم این کارشناسان معتقدند این قوانین حتی در سال‌های آینده و با ورود تکنولوژی‌های جدید مانند تلویزیون‌های سه بعدی به بازار باید سخت‌تر هم بشوند.

در واقع آمار نشان می‌دهد که تلویزیون‌های HDTV این روزها بیش از ۱۰ درصد از مصرف برق ساکنان این شهر را به خودشان اختصاص داده‌اند، در حالی که این میزان برای یک دهه گذشته تنها کمتر از ۳ درصد بوده است.

هر چه بزرگ‌تر، پرمصرف‌تر

وضع چنین قوانینی معمولا آنقدر که اعتراض تولیدکنندگان تلویزیون‌های پلاسما را به دنبال دارد، تولیدکنندگان تلویزیون‌های LCD را چندان نگران نمی‌کند. در حقیقت با وجود آنکه تلویزیون‌های پلاسمای HDTV همچنان به خاطر رنگ سیاه غالب، کنتراست بسیار بالا و سرعت بالای تغییر تصاویر بهترین انتخاب برای تماشای مسابقات ورزشی و فیلم‌های اکشن هستند، اما همیشه به خاطر مصرف بالای انرژی در بازار شناخته می‌شوند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که همچنان تلویزیون‌های تیوپی قدیمی باصرفه‌ترین تلویزیون‌های از نظر مصرف انرژی برق هستند. این تلویزیون‌ها در هر اینچ مربع خود حداکثر ۲۳/۰ وات برق مصرف می‌کنند. این در حالی است که تلویزیون‌ها LCD و پلاسمای امروزی به ترتیب در هر اینچ مربع ۲۷/۰ و ۳۶/۰ وات برق مصرف می‌کنند.

درست به همین دلیل هم هست که مساحت نمایشگر تلویزیون‌ها مهم‌ترین عامل در میزان مصرف برق آن‌ها به حساب می‌آیند.

در حالی که تلویزیون‌های قدیمی حداکثر اندازه ۳۲ اینچی داشتند که در نهایت مساحت نمایشگر آن به ۴۹۰ اینچ مربع می‌رسید، تلویزیون‌های LCD با اندازه ۴۲ اینچی این روزها معمولا پرطرفدارتر بوده و مساحتی برابر ۷۵۰ اینچ مربع دارند. این در حالی است که تلویزیون‌های پلاسما به خاطر کیفیت بسیار بالا اغلب در اندازه‌های بزرگ‌تر هم خریداری می‌شوند. در میان این تلویزیون‌ها معمولا پلاسماهای ۵۸ اینچی و بزرگ‌تر که مساحت ۱۴۴۰ اینچ مربعی و بیشتر دارند، با اقبال بیشتری در بازار مواجه می‌شوند.

این در حالی است که همچنان تلویزیون‌های HDTV با اندازه‌های بزرگ‌تر محبوبیت بیشتری در بازار پیدا کرده و فروش بیشتری هم دارند. آمارها و گزارش‌های تحقیقاتی هم این موضوع را تایید می‌کنند.

آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD با اندازه بزرگ در فصل سوم سال ۲۰۰۹ نسبت به همین زمان در سال ۲۰۰۸ با افزایش ۹/۲۸ درصدی همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم برای فصل چهارم سال ۲۰۰۹ هم به رشد ۱/۵۷ درصدی برسد.

پیش‌بینی کارشناسان iSuppli برای کل سال ۲۰۰۹ رشد ۶/۱۸ درصدی صادرات جهانی تلویزیون‌های LCD با اندازه بزرگ‌تر نسبت به سال ۲۰۰۸ و رسیدن آن به صادرات ۷/ ۵۱۶ میلیون دستگاهی است.

به عقیده کارشناسان، با وجود بحران اقتصادی و کاهش قدرت خرید کاربران و خریداران، انتظار می‌رود بازار تلویزیون‌های HDTV با اندازه بزرگ تا پایان سال ۲۰۰۹ به طور کامل بهبود پیدا کرده و از رکود نجات پیدا کند. با این همه اما پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش جهانی تلویزیون‌های HDTV با اندازه بزرگ تا پایان امسال با کاهش ۸ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۰۸ همراه باشد. این در حالی است که قیمت این تلویزیون‌ها در سال ۲۰۰۹ با افزایش هم رو‌به‌رو بوده است.

طبق اعلام موسسه iSuppli، قیمت تلویزیون‌های HDTV با اندازه ۳۷ اینچ در ماه ژوئن این سال تا ۸/۰ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت تلویزیون‌های با اندازه ۴۰ تا ۴۲ اینچ با افزایش ۴/۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

با تمام این‌ها اما کارشناسان انرژی امیدوارند که به دنبال نگرانی‌های مربوط به بحران‌های آینده انرژی و افزایش تعرفه‌های مصرف انرژی، تلویزیون‌های HDTV با اندازه‌های بزرگ‌تر در سال‌های آینده تقاضای کمتری در بازار داشته و یا حتی دچار رکود نسبی شوند.

در واقع کارشناسان و فعالان بازار معتقدند وضع و اجرای قوانین جدید شاید تنها راه نجات بازار تلویزیون‌های بزرگ از رکود در سال‌های آینده باشند.