حضور مشاوران احراز صلاحیت شده فن‌آوری اطلاعات در تعریف پروژه، نیازسنجی و انجام مناسب هزینه و همچنین جلوگیری از به هدر رفتن منابع نقش مهمی دارد. به گزارش (ایسنا)، حمیدرضا قمی، نایب‌رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با بیان این مطلب در حاشیه دومین دوره آزمون احراز صلاحیت مشاوران حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: یکی از بزرگترین معضلات فعلی کاربرد فن‌آوری اطلاعات در جامعه، فقدان درک صحیح از نیاز و انتخاب سخت‌افزار و همچنین سامانه مناسب است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از نهادها ملاحظه می‌کنیم سخت‌افزار بیش از نیاز وجود دارد و همچنین سامانه انتخاب شده نیاز سازمان را برآورده نمی‌کند یا توسعه آن برای سازمان هزینه نامتعارف دارد که بی‌تردید استفاده از مشاوران می‌توانست در کاهش این معضلات موثر واقع شود.

رییس سازمان نظام صنفی استان یزد افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تمام دستگاه‌های دولتی برای اجرای پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات خودشان موظف به استفاده از مشاوران احراز صلاحیت شده توسط سازمان هستند.

قمی با انتقاد از عدم به کارگیری مشاوران در پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات در پروژه‌ها، افزود: دلیل مهم که در این امر دخیل است نبود نظارت کافی بر دستورالعمل الزام استفاده از مشاوران است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به این که بازار کاری از رشد مناسبی برخوردار نبوده، همچنان که انتظار می‌رفت از مشاوران احراز صلاحیت شده استفاده نشده است.‌