پایان دعوای 10 ساله مایکروسافت و اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا و مایکروسافت در شرف پایان دادن به مشاجره ۱۰ ساله بر سر عملکرد این شرکت نرم‌افزاری در پی نصب مرورگر اینترنت اکسپلورر در رایانه‌های جدید هستند. به گزارش (ایسنا)، این دعوا با موافقت مایکروسافت برای عرضه برنامه‌ای که به کاربران امکان می‌دهد برای انتخاب مرورگر مورد استفاده در رایانه‌های ویندوز تصمیم بگیرند، حل و فصل می‌شود.

به گفته منابع آگاه به رویترز، پس از این که مایکروسافت موافقت کرد انتخاب یک مرورگر متفاوت به‌جز اینترنت اکسپلورر را برای کاربران راحت‌تر کند، مقامات ضدانحصارطلب اتحادیه اروپا خوشنود می‌شوند این پرونده علیه مایکروسافت حل شود.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا این تغییرات را تایید کند که بر اساس آن کاربران رایانه‌های ویندوز هنگامی که برای نخستین بار دستگاهشان را روشن می‌کنند صفحه‌ای به نام ballot screen برای آن‌ها نمایش داده می‌شود تا درصورت تمایل مرورگر دیگری مانند فایرفاکس یا اپرا را به‌جای اینترنت اکسپلورر انتخاب کنند.

مایکروسافت در ابتدا پیشنهاد کرده بود نام مرورگرها به ترتیب حروف الفبایی نوشته شود و ballot screen در مرورگر اینترنت اکسپلورر اجرا شود، اما شرکت‌های سازنده مرورگر به این طرح‌ها اعتراض کردند و اکنون این فهرست به ترتیب تصادفی تنظیم شده تا بی‌تاثیر بودن آن تا حد امکان تضمین شود.

طبق اظهارات منابع آگاه، تصمیم در این مورد ممکن است تا اوایل هفته آینده و در طول آخرین نشست کمیسرها در سال جاری میلادی گرفته شود.