کارشناسان هشدار دادند شبکه‌های تلفن همراه که به کاربران امکان می‌دهند به اینترنت دسترسی یافته یا ویدئو ارسال کنند، به دلیل رشد محبوبیت دستگاه‌هایی مانند آیفون اپل ممکن است سرعت بسیار کندی را تجربه کنند. لپ‌تاپ‌ها با پهنای باند بی‌سیم و تلفن‌های هوشمندی مانند آیفون اپل به کاربران امکان می‌دهند در هر جایی که هستند اینترنت را به‌صورت سیار جست‌وجو کنند، اما فشار زیادی را به شبکه‌های نسل سوم تحمیل می‌کنند. بر اساس گزارش Unwired Insight که پیش‌بینی کرده ترافیک وب موبایل ظرف چهار سال آینده بیش از ۲۰ برابر افزایش می‌یابد، اپراتورهای شبکه لازم است به‌صورت فوری شبکه نسل سوم بی‌سیم را ارتقا دهند.

تلفن‌های هوشمندی مانند آیفون به فن‌آوری نسل سوم متکی هستند تا در هنگام سیار بودن اینترنت را جست‌وجو، تلویزیون را مشاهده و آهنگ دانلود کنند و در وب سایت‌های شبکه اجتماعی عکس به اشتراک بگذارند، اما رشد محبوبیت این تلفن‌های تشنه اطلاعات موجب می‌شود شبکه‌های تلفن همراه به محدودیت‌های خود برسند.

گزارش انتشار یافته با عنوان «شبکه‌های نسل سوم پاسخگو خواهند بود؟» هشدار داده برخی از اپراتورها با دورنمای کمبود ظرفیت نسل سوم روبه‌رو هستند که در آن کاربران بیشتری نسبت به پهنای باند وجود خواهد داشت.