تغییرات بیولوژیکی در مغز با استفاده مداوم از موبایل

دانشمندان سوئدی با بررسی اثرات استفاده از تلفن‌های همراه روی مغز کشف کردند که استفاده طولانی‌مدت از دستگاه‌های بی‌سیم در مایع مغزی تغییرات بیولوژیکی و شیمیایی ایجاد می‌کند. به تازگی سازمان جهانی بهداشت تائید کرد که استفاده طولانی‌مدت از تلفن‌های همراه خطر توسعه سرطان مغز را افزایش می‌دهد.

اکنون محققان دانشمندان دانشگاه اوربرو در سوئد در تحقیقات خود نشان دادند که ارتباط محکمی میان استفاده از تلفن‌ها همراه و پروتئین حاضر در مایع مغزی وجود دارد. مایع مغزی یکی از مسوولان محافظت از مغز در مقابل تاثیرات خارجی است.

استفاده زیاد از دستگاه‌های بی‌سیم موجب افزایش سطح این پروتئین در خون می‌شود. این پروتئین «ترنستیرتین» یا «سد مایع مغزی نخاعی خون» نام دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا افزایش این پروتئین در خون باید به عنوان یک علامت خطر برای سلامت فرد در نظر گرفته شود یا خیر. به هر حال این نتایج علمی نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه در مغز کاربر یک تغییر بیولوژیکی ایجاد می‌کنند. این تغییر بیولوژیکی و افزایش سطح پروتئین ترنستیرتین در واقع دفاع طبیعی در مقابل جریان ثابت سیگنال‌های بی‌سیم است.

براساس گزارش ساینس دیلی، این محققان در بخش دوم تحقیقات خود روی علائم استفاده منظم کودکان و نوجوانان از تلفن‌های همراه تمرکز کردند و نشان دادند که این کودکان و نوجوانان با سر درد، اختلالات آسمی و مشکلات مربوط به تمرکز مواجهند. باوجود این، به اعتقاد این دانشمندان باید فاکتورهای دیگر را هم در بروز این علائم اختلال مورد ارزیابی قرار داد.

این تحقیقات نشان می‌دهد که تنها دو‌درصد از نوجوانان و کودکان هنگام صحبت با تلفن همراه از هندزفری استفاده می‌کنند.