بازار دیجیتال- ورود مدل‌های جدید و پیشرفته در بازار کالاهای دیجیتالی و رایانه اگر چه با افزایش تقاضا برای این کالاها همراه بوده است، اما تعداد کمی از کاربران این کالاها با علم به قابلیت‌های این کالاها اقدام به خرید می‌کنند و تنها به صرف اینکه این کالاها به عنوان مدل‌های باقابلیت و پیشرفته معرفی شده‌اند آنها را خریداری می‌کنند.

گروه زیادی از مصرف‌کنندگان این کالاها حتی تا مدت‌ها پس از استفاده از کالای خریداری شده اطلاعات چندانی از قابلیت‌ها و چند و چون عملکرد این دستگاه‌ها ندارند و تنها به کارکردهای ابتدایی این دستگاه‌ها بسنده می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند حدود ۵۰درصد از کاربران کالاهای پیشرفته، به ویژه در حوزه گوشی تلفن همراه حتی نمی‌دانند قابلیت‌های دستگاه مورد نظرشان به چه کار می‌آیند یا اینکه در ایران می‌توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند یا خیر؟

در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با یکی از فعالان بازار رایانه داشتیم که می‌خوانید:

به نظر شما که در حوزه رایانه و تجهیزات دیجیتالی فعالیت می‌کنید چند در صد مراجعان برای خرید کالا با علم به قابلیت‌های دستگاه اقدام به خرید می‌کنند؟

طی سال‌های اخیر ورود کالاهای جدید و پیشرفته که به تکنولوژی های جدید مجهزند باعث شده است تا دانش برخی از کاربران افزایش یابد، البته حدود نیمی از خریداران نیز اطلاعات چندانی از قابلیت‌های دستگاه ندارند و تنها به صرف تاپ بودن یا جدید بودن دستگاه آن را خریداری می‌کنند. برخی نیز کالاها را به عنوان هدیه خریداری می‌کنند و باز هم به درستی نمی‌دانند چیزی که می‌خرند واقعا آنقدر می‌ارزد یا خیر؟ یا اینکه قابلیت‌های دستگاه جدید است یا قدیمی؟

اما به هر حال می‌توان ادعا کرد که نیمی از خریداران از چند و چون کالایی که می‌خرند اطلاع چندانی ندارند و مبلغی که می‌پردازند و کالایی که می‌خرند را تنها به صرف اسم و رسمش می‌خرند.

آیا فروشندگان از این موضوع سوء استفاده نمی‌کنند؟

ببینید، در شرایط فعلی همه می‌خواهند فقط کالای خود را بفروشند. پس برایشان فرقی نمی کند که خریدار اطلاع چندانی بابت آنچه می‌خرد داشته باشد یاخیر، اگرچه این عمل درست نیست، ولی شرایط بازار برخی از فروشندگان را ناچار کرده است که وقتی می‌بینند فردی سواد و دانش کافی بابت کالا ندارد در مورد قابلیت‌های کالای مورد نظر غلو می‌کنند. خریدار هم از همه جا بی خبر کالا را می‌خرد .به همین دلیل گاه و بیگاه در بازار شاهدیم که برخی از افراد که کالایی را به عنوان هدیه گرفته‌اند آن را برای تعویض به بازار می‌آورند و ضرر هم می‌کنند، چون بابت تعویض کالا مبلغی از کالا کسر می‌شود.