تقویم تکنولوژی - ۵ آبان ۸۸

در سال‌های اخیر روند رشد در عرصه تکنولوژی به قدری سریع بوده است که هر روز شاهد ظهور شرکت‌ها و موسسات فعال در این عرصه بوده‌ایم. با این همه اما همچنان شرکت‌های بزرگ و فعال در این زمینه همچنان برای اغلب افراد دنیا شناخته شده هستند. در این میان اما دیگر کسی را نمی‌شود پیدا کرد که نداند Google چیست. در واقع فعالیت و کاربری‌های منحصر به فردی که این موتور جست‌وجوی آنلاین در این سال‌ها در اختیار کاربرانش قرار داده همان عاملی است که آن را در ذهن افراد جاودان کرده است. درست به همین دلیل هم هست که روند تکامل این شرکت و شکل‌گیری آن برای بسیاری از افراد جالب است. با این اوصاف می‌توانید تاریخچه Google را در این ستون بخوانید.

* در تابستان سال ۱۹۹۵ «لری پیج» و «سرگی برین» در دانشگاه استنفورد با یکدیگر ملاقات کردند و آشنا شدند؛ هرچند آن‌ها چندان هم در روزهای آغاز دوستی با یکدیگر عقاید مشترکی نداشتند؛ اما این اختلاف نظر در نهایت به یک همکاری موثر و تاریخی تبدیل شد.

* در ماه ژانویه سال ۱۹۹۶ لری و سرگی هم هر دو دیگر دانشجویان ممتاز رشته علوم کامپیوتری بودند، همکاری برای راه‌اندازی یک موتور جست‌وجوی اینترنتی به نام BackRub را آغاز کردند. این موتور جست‌وجو یک سال تحت سرور دانشگاه استنفورد کار می‌کرد و کاربران زیادی را هم به خود جلب کرده بود.

* در اواسط سال ۱۹۹۷ لری و سرگی بالاخره به این فکر افتادند که نام جدیدی را برای موتور جست‌وجوی خودشان انتخاب کنند. سرانجام آن‌ها بعد از مشورت و تفکر زیاد نام Google را که برگرفته از نام عددی در ریاضیات است، برای موتور جست‌وجوی خود انتخاب کردند. انگیزه آنها از انتخاب این نام در واقع همان هدفشان برای سازماندهی کردن حجم زیاد اطلاعات در جهان بود. در نهایت نام دامنه Google.com در روز پانزدهم ماه سپتامبر این سال به صورت رسمی به ثبت رسید.