تقویم تکنولوژی - ۴ مهر ۸۸

ماوس‌های کامپیوتری در واقع یکی از کاربردی‌ترین لوازم جانبی انواع کامپیوترهای شخصی به حساب می‌آیند که در طول زمان تغییرات متفاوت و زیادی را تجربه کرده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که هر روز مدلی جدید با طراحی و قابلیت‌های متفاوت را در اشکال مختلف در بازار می‌بینیم. با این اوصاف احتمالا برای خیلی از ما دانستن این تغییرات و روند آنها در طول سال‌ها می تواند جالب باشد. اگر این طور است می‌توانید همه چیز را درباره تاریخچه و روند تغییر ماوس‌های کامپیوتری در این ستون بخوانید:

• اولین بار در سال ۱۹۶۱ و در یک کنفرانس «دکتر داگلاس سی انگلبرات» از موسسه تحقیقاتی استنفورد روی دفتر یادداشت شخصی‌اش طرحی از یک دستگاه کوچک کشید که به افراد امکان تعامل فیزیکی با نمایشگرهای CRT را می‌داد. او بعدها در سال ۱۹۶۲ این دستگاه را به عنوان «نشانگر» معرفی کرد.

• در سال ۱۹۶۴ «بیل انگلیش»، مدیر بخش مهندسی مرکز تحقیقاتی «آگمنتیشن» متعلق به دکتر انگلبرات اولین نمونه ماوس کامپیوتر را ساخت. این ماوس بدنه‌ای از جنس چوب داشت و مجهز به چرخی در زیر خود بود که در واقع حرکت دست کاربر را به دستگاه و سپس به کامپیوتر منتقل می‌کرد. در همان زمان یکی از کارمندان این مرکز به دکتر انگلبرات گفت که این دستگاه جدید بسیار شبیه به موش است تا به این ترتیب نام این دستگاه به عنوان ماوس پذیرفته شود.