فراسو تولیدکننده می‌شود

بازار دیجیتال- دنیای آی تی روز به روز در حال تغییر است. البته شاید بتوان گفت تغییر تنها عامل ادامه حیات میان شرکت‌های فعال در این دنیا باشد. شنیدن این موضوع که روزی کمپانی مرسدس بنز دست از تولید خودروی بنز بکشد و خودرویی با نام دیگر تولید و عرضه کند یا به تنهایی خودروی جدیدی را در کنار بنزهایش بسازد، شاید کمی عجیب باشد؛ هر چند که این شرکت چندسالی است با مشارکت شرکت سواچ (همان برند معروف ساعت) تولید و عرضه خودروی اسمارت را آغاز کرده است، اما این اتفاق در دنیای خودرو تنها با مشارکت چند شرکت با یکدیگر اتفاق می‌افتد.

بازار آی تی اما شرایط دیگری دارد. هرچند که این شرایط تا حدود بسیاری نزدیک به بازار خودرو است، اما شرکت‌های مطرح این حوزه این روزها ترفندهای تبلیغاتی دیگری را در روند کاری خود قرار داده‌اند. روندی که به تازگی به بازار ایران و نام‌های معروف ایرانی هم کشیده شده است.

همه شما نام «فراسو» را می‌شناسید. برندی که از ۱۰ سال پیش تا به حال حاکم بی چون و چرای لوازم جانبی رایانه در ایران است و توانسته است موفقیت‌های چشمگیری نیز در بازارهای جهانی داشته باشد. برندی ایرانی که موفقیتش نه تنها مایه افتخار مردمان ایران زمین است، بلکه وسواس مدیرعاملش به انتخاب اسامی ایرانی اصیل برای محصولاتش به نوعی عرق ملی را نسبت به محصولاتش

در بین تمام ایرانی‌ها به وجود آورده که شاید یکی از دلایل موفقیتش نیز همین باشد. اما اخیرا تبلیغات جدیدی از سوی این شرکت در برخی رسانه‌ها منتشر شده که گویای یک برنده تازه از این شرکت است. برندی که این بار بر خلاف گذشته، نامی ایرانی نداشته و قرار است با نام «آکرون» به بازار عرضه شود. بر همین اساس گفت و گوی کوتاهی را با احمد علیپور، مدیرعامل فراسو انجام دادیم که قرار است مقدمه یک گفت‌وگوی مفصل دیگر در آینده باشد.

فراسو به تازگی تبلیغاتی را منتشر کرده که در آن لوگوی آبی فراسو در زیر پایین کادر قرار گرفته و لوگوی سبز جدیدی به نام آکرون در بالای کادر قرار گرفته است. آیا آکرون قرار است قطعه جدیدی باشد از فراسو؟

خیر. آکرون نام یک محصول خاص نیست. بلکه آکرون نام جدید لوازم جانبی و در آینده نام جدید محصولات تولیدی فراسو خواهد بود.

آیا این نام به معنای خداحافظی فراسو از بازار است؟

نه به این شکل. در حقیقت آکرون یک سبد محصولات جدید است که با این نام در بازار عرضه می‌شود. البته قرار است آکرون در بازارهای اروپا و آمریکا توزیع شود و بخشی نیز در بازار ایران عرضه شود. در حقیقت آکرون تولیدات شرکت فراسوی هنگ گنگ است که هدفش بیشتر بازارهای خارجی است.

با این وجود و با توجه به تجربه فراسو در برندسازی و توزیع محصولات در آینده سهم کالاهای فراسو در بازار کاهش خواهد یافت.

بله. البته این اتفاق قرار نیست به این زودی‌ها بیفتد، بلکه شاید در سه تا چهار سال آینده به تدریج سهم فراسو کاهش یابد.

چرا بعد از این همه سال و در حالی که برند فراسو به عنوان یک برند محبوب در ایران شناخته شده است، تصمیم به این کار گرفته‌اید؟

اتفاق خاصی نیفتاده است. قرار نیست نام فراسو از بازار حذف شود، بلکه فراسو وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شده است. این بدان معنا است که فراسو فقط نام محصولات و لوازم جانبی است. بلکه از این پس فراسو نام یک تولیدکننده است. درست شبیه اتفاقی که هم‌اکنون در بازارهای مطرح جهانی افتاده است. الان دیگر اپل با نام اپل محصولی به بازار عرضه نمی‌کند، بلکه برای تلفن

همراهش نام تجاری آیفون و برای موزیک پلیرهایش نام آی‌پاد را انتخاب کرده است.

در حقیقت این‌گونه مطرح می‌شود که آیفون یا آی‌پاد ساخته اپل است. در مورد فراسو هم قرار است از این به بعد این اتفاق رخ دهد که آکرون اولین تجربه آن است. در حقیقت آکرون رقیب فراسو نیست و قرار نیست که فراسو را از بازار حذف کند؛ بلکه آکرون ساخت فراسو است.