بازار لپ‌تاپ چشم‌انتظار پاییز

عکس: نگار متین‌نیا

بازار دیجیتال- در حالی‌که گروهی از فعالان بازار از کسادی بازار لپ‌تاپ که ماه‌هاست بازار را با خود درگیر کرده است دل پردردی دارند و معتقدند شرایط بازار تا ماه‌های آینده به همین منوال است؛ گروه دیگری به مهرماه و فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دل بسته‌اند و معتقدند: با بازگشایی مدارس، بازار لپ‌تاپ رونق می‌گیرد و از آنجا که طی یکسال گذشته انواع مینی‌لپ‌تاپ با قیمت‌های پایین به بازار عرضه شده است بازار این کالا طی روزهای آینده گرم و پر رونق می‌شود.

یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ در این باره می‌گوید: اگر چه برخی از فعالان بازار بر این باورند با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بازار خرید و فروش لپ‌تاپ گرم و پررونق می‌شود، اما با توجه به شرایط بازار می‌توان نتیجه گرفت این امر تحقق نخواهد یافت و بازار همچنان با یک رکود طولانی‌مدت همراه است.

سامان نبوتی، یکی دیگر از فعالان بازار در این باره می‌گوید: طی ماه‌های پایانی فصل بهار نیز فعالان بازار چشم امیدشان به فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان بود.

اما تابستان آمد و رفت و دیدیم تغییری در بازار لپ‌تاپ ایجاد نشد.

اما واردکنندگان نیز بر این باورند که طی روزهای آینده این احتمال وجود دارد که بازار لپ‌تاپ با افزایش تقاضا مواجه شود و این دوره رکود چندین ماهه که در نوع خود بی‌سابقه بوده است، آرام‌آرام جای خود را به رونق دهد.

عضو هیات‌مدیره شرکت ایران‌ رهجو، عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های سونی نیز پیش‌بینی کرد همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بازار این کالای دیجیتالی رونق می‌گیرد.

مسعود فیضی در این باره گفت: هر ساله بعد از سپری شدن فصل تابستان بازار لپ‌تاپ با افزایش تقاضا روزهای پررونقی را سپری می‌کند.

وی افزود: بازار انواع لپ‌تاپ‌های موجود در بازار در پنج ماه ابتدایی سال به‌دلیل کاهش تقاضا روزهای بی‌رونقی را سپری کرد.

فیضی ادامه داد: کاهش نقدینگی و تورم از مهم‌ترین دلایلی بود که باعث شده تا حضور مشتریان برای خرید این کالای دیجیتالی کاهش یابد.

محمود رهبر، یکی دیگر از واردکنندگان لپ‌تاپ با برندهای اچ‌پی، دل و... نیز با اشاره به این‌که رکود حاکم بر بازار رایانه و به ویژه لپ‌تاپ که از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون با آن مواجه بودیم، گفت: با توجه به این‌که قیمت لپ‌تاپ و مینی‌لپ‌تاپ به کف بازار رسیده است، بسیاری از متقاضیان خرید لپ‌تاپ برای خرید از شرایط بازار استفاده کرده و برای خرید اقدام می‌کنند.

به گفته وی، در حال حاضر لپ‌تاپ‌هایی که میانگین قیمت آنها از ۷۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰‌هزار است بیشترین میزان تقاضا را در بازار به خود اختصاص داده‌اند.

صالح بیگی، یکی دیگر از فعالان بازار از عرضه گسترده لپ‌تاپ‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰‌هزار تومانی به بازار خبر داد که با برندهایی چون دل و ایسر به بازار عرضه شده‌اند و وزن زیادی نیز دارند.