بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد کمتر از نیمی‌از نوجوانان آمریکایی ۱۲ تا ۱۷ ساله تلفن همراه داشتند در آن زمان تعداد بزرگسالانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، ۶۵‌درصد بودند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد نوجوانانی که از تلفن همراه استفاده می‌کردند افزایش یافته و به ۷۱‌درصد رسید، این در حالی بود که تعداد افراد میانسالی که تلفن همراه داشتند به ۷۷‌درصد رسید. محبوب‌ترین ابزارها در طول این سال کنسول‌های بازی شناخته شد، به طوری که در یک آمارگیری ۷۸‌درصد از افراد پاسخ دادند که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش Pew، تمایل افراد برای داشتن تلفن همراه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، به طوری که ۵۲‌درصد نوجوانان ۱۲ تا ۱۳ ساله تلفن همراه دارند، در حالی ۸۲‌درصد نوجوان ۱۷ ساله دارای تلفن همراه هستند.

اما تلفن‌های همراه اغلب به عنوان دستگاه ارتباطی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه برای این نوع ارتباطات بیشتر از تلفن‌های ثابت استفاده می‌شود. گزارش Pew نشان داد که برای ارتباطات ۸۸‌درصد از تلفن‌های ثابت و ۶۶‌درصد از تلفن همراه استفاده می‌شود.بیشترین فعالیتی که نوجوانان با تلفن همراه خود انجام می‌دهند، ارسال پیامک است.بر اساس این گزارش، ۳۸‌درصد نوجوانان به طور ثابت روزانه از این سرویس استفاده می‌کنند. نوجوانان متناسب با سن‌شان فعالیت‌های مختلفی با دستگاه‌های تلفن همراهشان انجام می‌دهند، مثلا ۷۰‌درصد نوجوانان ۱۷ ساله با استفاده از تلفن همراهشان با دوستانشان مکالمه می‌کنند، این درحالی است که ۲۸‌درصد نوجوانان ۱۲ ساله به این کار در طول روز می‌پردازند.