هزینه اینترنت روی موبایل تا 60 درصد کاهش می‌یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کاهش هزینه اینترنت روی موبایل در دستور کار مجمع مخابرات قرارگرفته است و به‌زودی شاهد کاهش قیمت ۵۰ تا ۶۰‌درصدی این خدمات خواهیم بود.

سلیمانی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد کاهش قیمت اینترنت روی موبایل را به شرکت‌های مخابرات و ارتباطات سیار ارائه کرده است و آنها این پیشنهاد را پذیرفته‌اند. وی، همچنین افزایش تعرفه مکالمه تلفن همراه را تکذیب کرد و گفت: وزارتخانه موافق افزایش تعرفه تلفن همراه نیست و کاهش قیمت خدمات «جی‌پی‌آر‌اس» را دنبال می‌کند.

واردکنندگان موبایل بازیافت زباله‌ها را جدی نمی‌گیرند

کارشناس مسوول پسماندهای ویژه در سازمان محیط زیست همکاری نکردن شرکت‌های وارد‌کننده موبایل و قطعات الکترونیک را معضلی جدید در طرح بازیافت زباله‌های الکترونیک دانست.

مسعود ضیاء دزفولی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه اطلاعات کافی در مورد تعداد قطعات الکترونیکی به خصوص، موبایل‌هایی که در دست شهروندان است وجود ندارد، گفت: البته اطلاعات در مورد تعداد قطعات مهم نیست؛ چرا که باید بدانیم مسوول این پسماندها کیست و چه کسی حاضر است در این زمینه هزینه کند.

این کارشناس پسماندهای ویژه همچنین اضافه کرد: با تمام وارد‌کنندگان بزرگ و کوچک موبایل در کشور وارد مذاکره شده‌ایم، اما هیچ کدام مایل نیستند در این زمینه همفکری داشته باشند و هیچ کدام پاسخ مثبتی به طرح چگونگی بازیافت قطعات خطرناک الکترونیک ندادند.

دزفولی همچنین افزود: در مرحله‌ای از برنامه که طبق دستور‌العمل تدوین شده به سراغ تولید‌کنندگان داخلی خواهیم رفت و در زمینه بازیافت و دفع پسماندهای خطرناک الکترونیک با آنها مذاکره خواهیم کرد؛ اگرچه حضور بخش خصوصی در این طرح و استفاده از تسهیلات فراهم شده و سودی که در طرح بازیافت زباله‌های الکترونیک وجود دارد، می‌تواند کمک بزرگی به طرح جمع‌آوری و بازیافت زباله کند.

پیشتر کارشناس مسوول پسماندهای ویژه سازمان محیط زیست از تدوین دستور‌العمل ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای الکترونیکی و الکتریکی تا دو ماه دیگر خبر داده بود که این دستورالعمل با هماهنگی وزارت صنایع و سازمان محیط زیست کشور تدوین شده و قرار است تا دو ماه دیگر به کمیسیون زیربنایی دولت برود و در آنجا مراحل تصویب را بگذراند.

کارشناس مسوول پسماندهای ویژه در سازمان محیط زیست با اشاره به جلسات کارشناسی نهادهای مرتبط در خصوص دستگاه‌های الکترونیک افزود:

بعد از تصویب این دستورالعمل تمامی شرکت‌های تولید‌کننده و وارد‌کننده قطعات و لوازم الکترونیک از قبیل کامپیوتر، موبایل، یخچال، فریزر و لامپ‌های دارای جیوه و ... موظف هستند که عمل بازیافت را طبق دستور‌العمل انجام دهند.

بررسی تقاضا برای اعلام شماره تلفن همراه از ۱۱۸

مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران گفت: در حال بررسی اعلام شماره‌های تلفن همراه مشترکان عضو مرکز ۱۱۸ هستیم.

محمد روح‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شماره‌های تلفن همراه افراد از ابتدا مرکزی همچون ۱۱۸ برای اعلام شماره به متقاضی نداشته‌اند، گفت: اعلام کردیم اگر شرکت، موسسه یا شخصی به اعلام شماره تلفن همراه خود تمایل دارد، این تمایل را ابراز کند.

او ادامه داد: در حال بررسی بازار هستیم تا در صورت وجود متقاضی دیتابیس لازم برای اعلام شماره تلفن همراه مشترکان عضو ۱۱۸ را ایجاد کنیم. وی با بیان این که پیش‌بینی مخابرات درخواست اماکن تجاری و موسسات حقوقی برای اعلام شماره تلفن همراه است، به وجود تعرفه مشخص برای ارائه این سرویس اشاره و اظهار کرد: از آنجا که هنوز تقاضای زیادی برای این سرویس وجود نداشته است، نمی‌توان هزینه تمام شده را اعلام کرد.

اعلام صورت‌حساب جدید مشترکان همراه اول

اپراتور اول تلفن همراه، صورت‌حساب دوره دوماهه منتهی به اول مرداد ماه مشترکان خود را از طریق پیامک و سایت اینترنتی اعلام کرد. در پیام کوتاهی که برای مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول ارسال شده، مبلغ صورت‌حساب اول خرداد تا اول مرداد ماه، به همراه آخرین مهلت پرداخت صورت حساب اعلام شده است.

مشترکان دائمی همراه اول برای پرداخت صورت حساب قبوض تلفن همراه خود تا روز دوازدهم شهریور مهلت دارند.

مشترکان برای اطلاع از جزئیات صورت‌حساب خود می‌توانند به سایت اینترنتی همراه اول به نشانی mci.ir مراجعه کنند؛ قبوض این دوره مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول طی چند روز آینده از طریق پست توزیع خواهد شد.

مشترکان سیم‌کارت‌‌های دائمی همراه اول می‌توانند ضمن اطلاع از جزئیات کارکرد این دوره خود، با در دست داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت صورت‌حساب خود را از طریق اینترنت، تلفن بانک، پیامک و دستگاه‌های ATM پرداخت کنند. گفتنی است پرتال اطلاع‌رسانی شرکت ارتباطات سیار نیز به تازگی دچار تغییرات ظاهری و محتوایی شده است.