هنوز 15‌درصد شرکت‌های فعال VOIP قطع هستند

بازار دیجیتال- هر چند وضعیت شبکه پیام کوتاه و ‌اینترنت کشور نسبتا به حالت اولیه خود بازگشته است، اما در ‌این بین شبکه تلفن‌اینترنتی یا همان voip با مشکلات قبلی خود دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته فعالان ‌این حوزه، هنوز شبکه برخی شرکت‌های فعال در ‌این حوزه قطع است و آن تعدادی که به شبکه وصل شده‌اند، از طریق سه پیمانکار شرکت زیرساخت امکان اتصال پیدا کرده‌اند و هیچ کدام از آنها اجازه اتصال مستقیم به شبکه، آن هم از طریق IPهای قبلی خود را نداشته‌اند. برای جویا شدن از وضعیت این شبکه گفت‌وگوی کوتاهی با پیام کرباسی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

چند روز بعد از انتخابات سیستم شبکه VOIP دچار قطعی و اختلال شد.‌ آیا ‌این مشکل در حال حاضر برطرف شده است؟

از حدود یک ماه پیش برخی شرکت‌ها از طریق سه پیمانکار شرکت زیرساخت شبکه خود را وصل کردند و دقیقه‌ای هم ۲۲‌تومان به این پیمانکارها پرداخت می‌کنند. ‌این مساله باعث شده که به قیمت فروش کارت‌ها هم دقیقه‌ای ۳۰تومان اضافه شود چرا که از آن سو شرکت‌ها ۴۰‌درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند تا سرویس‌شان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

یعنی شبکه شرکت‌ها که از یک‌ماه پیش قطع شده بود، وصل شده است؟

نه به طور کامل، چرا که برخی شرکت‌ها هنوز زیر بار ‌این روش ارتباط نرفته‌اند و هنوز قطع هستند و می‌توانم بگویم که هنوز ۱۰ الی ۱۵‌درصد شرکت‌ها در قطعی کامل به سر می‌برند.

واکنش سازمان تنظیم مقرارت به نشست سازمان نظام صنفی در خصوص مشکلات اخیر شرکت‌های فعال در ‌این حوزه چه بود؟

روز یکشنبه هفته جاری کمیسیون سازمان تنظیم مقررات تشکیل جلسه داد و موضوع اصلی مورد بحث آن هم بر سر مکالمات بین‌المللی صادره از کشور بود.

نتیجه‌این جلسه اعلام شده است؟

فعلا نتیجه اعلام نشده، اما آنچه که کمیسیون قرار است تصویب کند، یک هفته‌ای طول می‌کشد و ‌این زمان به دلیل جمع کردن امضای اعضای کمیسیون است.

خبری از قول وزیر منتشر شده است که شرکت‌های خصوصی برای هر دقیقه مکالمه با تلفن اینترنتی ۱۲‌تومان بپردازند‌، این درحالی است که براساس اظهارات شما در حال حاضر شرکت‌های خصوصی ۲۲‌تومان به پیمانکاران زیرساخت پرداخت می‌کنند؟

درست است، خبر گفته شده از زبان وزیر مربوط به یکی از موارد مصوبه‌ای است که اگر به امضای اعضای کمیسیون سازمان تنظیم مقررات برسد، به اجرا در می‌آید.