بازار دیجیتال- به نظر می‌رسد لپ‌تاپ‌های سونی این اواخر‌، علاوه بر مشکل طولانی شدن دوران رکود در بازار کامپیوتر با مسائل دیگری مواجه شده اند که یکی از آنها بروز شایعاتی در زمینه لپ‌تاپ‌های این برند است. در این رابطه گفت و گوی کوتاهی با بخش‌ مدیر فنی شرکت ایران رهجو‌، عرضه کننده محصولات IT سونی در بازار داخلی داشتیم که می‌خوانید: این اواخر شایعات زیادی درباره لپ‌تاپ‌های سونی به گوش می‌رسد. فکر می‌کنید علت بروز این شایعات در مورد یک برند در بازار چیست؟ و اینکه آیا لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی ایران‌رهجو وارد کشور می‌شوند با لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی‌های متفرقه وارد کشور می‌شوند از لحاظ فنی متفاوت است؟

رقابت ناسالم به علت رکود حاکم بر بازار علت این اتفاق است .در مورد تفاوت لپ‌تاپ‌های عرضه شده به بازار با گارانتی ایران رهجو و گارانتی‌های دیگر نیز‌ به طور کلی باید گفت‌، لپ‌تاپ‌های سونی مانند هر برند دیگری در نقاط مختلف جهان نمایندگی دارند.البته در ایران به دلیل مشکلات تحریم و... برندهای آمریکایی مانند DELL و... فاقد نمایندگی هستند.

شرکت سونی نیز در نقاط مختلف دنیا دارای نمایندگی‌هایی است که ایران‌رهجو زیر نظر نمایندگی خاورمیانه سونی فعالیت می‌کند. سونی با توجه به خصوصیات منطقه‌ای، آب و هوایی‌ و حتی بر اساس ولتاژ برق و زبان کاربران آن منطقه برای هر منطقه‌ای لپ‌تاپ تولید و عرضه می‌کند.

در ایران نیز لپ‌تاپ‌ها‌ی این برند به دو طریق وارد کشور می‌شوند.یا به وسیله شرکت ایران رهجو که لپ‌تاپ‌های متناسب با خواست و نیاز مصرف‌کنندگان آسیایی را عرضه می‌کند و با ویژگی‌های اقلیمی ‌و... سازگار است یا اینکه از کشور آمریکا یا به صورت مسافری که لپ‌تاپ‌هایی که مسافری وارد بازار می‌شوند خدمات پس از فروش گسترده‌ای ندارند.

با توجه به گفته‌های شما‌،آیا استفاده از لپ‌تاپ‌هایی که به صورت مسافری وارد کشور می‌شوند و با گارانتی‌هایی به غیر از ایران رهجو به فروش می‌رسند باعث دردسر مصرف‌کنندگان نخواهد شد؟

خیر. گفته‌های من به این معنی نیست که لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی غیر از ایران رهجو به فروش می‌رسند به درد کاربر ایران رهجو نمی‌خورند. چرا که لپ تاپ‌ها توسط یک کارخانه تولید می‌شوند و تنها مشکلی که پیش می‌آید هنگام بروز نقص در دستگاه است.

چرا که لپ‌تاپ‌هایی که با گارانتی غیر از ایران رهجو وارد بازار می‌شوند صورت بروز نقص باید به خارج از کشور فرستاده شوند یا برای تعمیر آنها از قطعات سایر دستگاه‌ها استفاده کرد. زیرا سونی به غیر از ایران رهجو به شرکت دیگری قطعه نمی‌دهد.

آیا این خبر صحت دارد که لپ‌تاپ‌های سونی قابلیت اجرای مد ویندوز xp تعبیه شده در ویندوز هفت را ندارند؟

ویندوز هفت هنوز وارد بازار نشده است و قرار است ماه اکتبر به بازار عرضه شود .البته نسخه‌های متفرقه وارد بازار شده‌اند و سونی تا زمان عرضه این ویندوز به بازار به این شایعات پایان می‌دهد.

به طور کلی ما این شایعه را تکذیب می‌کنیم.