برخی از رسانه‌ها از ارایه مجوز اپراتور سوم تلفن همراه به شرکت مگافون روسی متعلق به همسر ولادیمیر پوتین (رییس‌جمهور سابق روسیه) که یک شرکت ورشکسته است، خبر دادند.

علی مطهری رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اشاره به برخی شایعات مبنی بر ارائه مجوز اپراتوری سوم تلفن‌همراه کشور به شرکت مگافون روسی گفت: برخی اخبار حاکی از ارائه مجوز اپراتور سوم به شرکت مگافون روسیه است که البته این نمی‌تواند صحت داشته باشد، چرا که ارائه مجوز احتیاج به طی کردن مراحل قانونی دارد و البته بدون این ‌که شریک داخلی آن هم مشخص شده باشد، این امر غیر ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از حذف کنسرسیوم اتصالات به عنوان برنده مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌دلیل عمل‌نکردن به تعهدات خود برای این طرح مشکلاتی به‌وجود آمد که یکی از آنها عدم کنارآمدن برندگان دوم و سوم مزایده اپراتور سوم تلفن‌همراه با وزارت ارتباطات بود.

مطهری افزود: در همین راستا ما در کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات، مهندس خسروی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و نمایندگانی از کمیسیون پژوهش‌های مجلس برگزار کردیم و به مشکلات به وجود آمده در این حوزه رسیدگی شد.

وی اضافه کرد: نتیجه این جلسه و راه‌حل پیشنهادی مجلس برای حل مشکل اپراتور سوم، تجدید مزایده با تغییر شرایط و عدم الزام حضور اپراتور خارجی بود، البته دولت اختیار دارد که با ترک تشریفات مجوز اپراتور سوم را به یک شرکت خارجی ارائه دهد، ولی هیچ شرکتی بدون شریک داخلی نمی‌تواند در ایران فعالیت کند.

رییس کمیته مخابرات مجلس در پایان گفت: مجلس در مورد صحت و سقم این خبر از وزارت ارتباطات سوال خواهد کرد.

توزیع کارت شارژ همراه اول از طریق واسطه خلاف آیین‌نامه است

نایب رییس هیات‌مدیره کانون کشوری دفاتر خدمات ارتباطی خواستار جلوگیری از انعقادهای غیرقانونی شرکت ارتباطات سیار شد و گفت: توزیع و ارائه کارت شارژ همراه اول از طریق شرکت‌های واسطه خلاف آیین‌نامه ایجاد بهره‌برداری از دفاتر پیشخوان است.

عبدالمجید امین در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به افزایش سیم‌کارت اعتباری همراه اول، اظهار داشت: کارت شارژهای این سیم‌کارت‌ها باید به صورتی مناسب و بدون واسطه در اختیار مشترکان قرارگیرد.

وی گفت: همراه اول باید خدمات خود را به دارندگان پروانه ارائه دهد، چرا که انعقاد قرارداد با شرکت‌های واسطه و سایر شرکت‌های دیگر برخلاف قانون است.

امین با بیان اینکه براساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور، دستگاه‌های اجرایی موظف بودند تا پایان شهریورماه سال گذشته تمامی خدمات خود را در پایگاه‌‌های اینترنتی انجام دهند، گفت: وجود شرکت‌های واسطه غیرمحسوس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات در زمینه توزیع کارت شارژ مطرح است.

وی با اشاره به برگزاری مکرر جلسات شرکت ارتباطات سیار به منظور جلوگیری از ورشکستگی دفاتر خدمات ارتباطی گفت: قرار بود که همراه اول خدمات اطلاعات تلفن همراه، ارائه خدمات لاوصولی‌ها و همچنین تعویض ۹میلیون سیم‌کارت قدیمی را به دفاتر محول کند.