این گوشی که مدل دیگری از سری XpressMusic نوکیا به شمار می‌آید، با امکانات مناسب روانه بازار تلفن همراه می‌شود. این مدل نوکیا لمسی از نظر طراحی مشابه گوشی ۵۸۰۰ این برند است. این گوشی ۱۰۷ گرمی‌ در ابعاد ۱۳ در ۴۹ در ۱۰۴ میلیمتر ساخته و در تنوع رنگ‌بندی متفاوت در بازار عرضه می‌شود. گوشی ۵۵۳۰ نوکیا دارای یک صفحه نمایش لمسی از نوع TFT resistive touchscreen بوده که قابلیت نمایش ۱۶‌میلیون رنگ را دارا است.

این صفحه نمایش ۹/۲ اینچی دارای رزولوشن ۶۴۰ در ۳۶۰ پیکسل است. حافظه داخلی این مدل نوکیا توسط مموری‌کارت تا ۱۶ گیگابایت ارتقا می‌یابد.

دوربین اول گوشی نوکیا ۱۵/۳ مگاپیکسلی با لنز Carl Zeiss است که قابلیت فوکوس اتوماتیک و فلاش را نیز دارا است. این دوربین قابلیت عکس‌برداری در ابعاد ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل را نیز دارا است. دوربین دوم گوشی ۵۵۳۰ نوکیا برای مکالمات تصویری روی گوشی تعبیه شده است. از لحاظ امکانات ارتباطی این گوشی نوکیا باید گفت که این مدل دارای Wlan , Bluetooth V۲.۰ with A۲DP , GPRS , HSCSD , EDGE بوده و فاقد فناوری G۳ می‌باشد. از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به سیستم عامل Symbian OS v۹.۴, Series ۶۰ rel. ۵ اشاره کرد. از امکانات دیگر ۵۵۳۰ می‌توان به رادیو موج FM و خروجی تلویزیون تعبیه شده در این گوشی اشاره داشت. باتری گوشی ۵۵۳۰ XpressMusic نوکیا Li-Ion با توان یک‌هزار میلی آمپری است که در حالت مکالمه مداوم در حدود پنج ساعت کار می‌کند.